– Vi ser at investeringsviljen er voldsom i næringen

Nyheter
1054

– Vi har 27.000 forskjellige artikler på sentrallageret vårt som er kjernen i maskineriet vårt, sier Anders Kallerud, markedssjef havbruk i Brødrene Dahl, til iLaks.

Han møter iLaks på selskapets stand på Nor-Fishing-messen i Trondheim. Det er travelt, og en rekke potensielle kunder inspiserer ventiler, pumper og rør som er hovedproduktene som tilbys.

Vanntransport
Brødrene Dahl er Norges største rørgrossist, og har dybdekompetanse innen transport av vann. Innenfor havbruk er de tre viktigste områder settefiskanlegg, matfiskproduksjon og slakteri. På matfisk-siden er det viktigste produktet anti-statiske fôringsrør.

– Det er relativt ferskt at vi har dradd i gang det her. Marine Harvest tok i bruk det første fôringsrør fra oss i november i fjor, forteller Kallerud.

Fôringsrøret blåser fiskefôr fra fôrflåten og ut til fisken i merdene.

– Basert på de erfaringene de hadde, bestemte de seg for å kjøpe fra oss. Så nå har vi levert ganske mye av disse rørene til Marine Harvest. Som et resultat av sammenligning av rør, bestemte de seg for å kjøpe vårt rør til å dekke behovet sitt, fortsetter Kallerud.

– Vi har et titalls forskjellige selskaper som vi har levert til allerede.

Foruten oppdrettere, inngår industriaktører som AKVA group-eide Plastsveis og Krüger Kaldnes blant kundene.

I hundre
Brødrene Dahl-konsernet, som feirer 100 år neste år, omsetter årlig for omlag syv milliarder kroner. Her arbeider 1.400 ansatte fordelt på 55 servicesentre spredd over hele landet.

Innen havbruk-segmentet har selskapet merket seg en frisk etterspørsel og høye investeringsbudsjetter.

– Absolutt. Selv om totalvolumet har stoppet opp, har lakseprisen doblet seg. Vi ser at investeringsviljen er voldsom i næringen, sier Kallerud.

– Vi har levert til havbruksnæringen lenge, men i og med at det er en bransje som har hatt så mye vekst tok vi en beslutning om å satse på havbruk som et eget virksomhetsområde.

Kallerud arbeidet tidligere som konsulent og ble etter denne evalueringen ansatt i fjor.

– Innen havbruk er fokus på å få fotfeste og kompetanse. Fokus nå er Norge. Vi har et sortiment som kundene etterspør, det er bare et spørsmål om å nå kundene. Til et settefiskanlegg er det cirka 40 produktgrupper vi kan tilby.

Solkongen
Brødrene Dahl er eid av Saint-Gobain, et av Europas største industriselskaper.

– Vi er det eldste selskapet på Paris-børsen, og ble etablert av Solkongen Ludvig XIV i 1665, sier han.

Havbruksatsingen blir en marginal satsing av totalen, da Saint-Gobains 195.000 ansatte totalt omsetter for 40 milliarder euro i året.