– Kjenner dere til Salma? Verdens beste laks?
Anders Sunde, markedsjef i Ocean Quality, har sin sales pitch klar i møte med 24 ferske seafood trainees.
52 uker
Ocean Quality er eid i fellesskap mellom oppdretterne Grieg Seafood og Bremnes Seashore. Eksportselskapet ble etablert som en konsekvens av at Grieg Seafood, med sin produksjon i Rogaland og Finnmark, ikke hadde nok fisk til å betjene internasjonale kunder 52 uker i året. Løsningen ble å danne et joint venture sammen med Salma-produsent Bremnes Seashore.
I fjor omsatte Ocean Quality for 4,5 milliarder kroner.
– Vi gikk fra ingenting til å bli Norges tredje største eksportør, sier jølstringen engasjert.
Internasjonal
Bergensbaserte Ocean Quality selger også fisken som Grieg Seafood produserer på Shetland. Datterselskapet Ocean Quality BC, med kontor i Vancouver, står for salget av Griegs laks fra British Columbia, Canada.
Kvalitetsbevissthet er et nøkkelord for eksportkorpset.
– Vi må ha en fisk som en kjede som Carrefour krever, sier Sunde.
32-åringen har vært med fra oppstart i Ocean Quality. Til tross for sin unge alder er han inne i sitt 11. år som fiskeeksportør. I likhet med flere andre i Ocean Quality-systemet har Sunde fartstid i Lerøy.
Selger opplevelser
– Vi har i løpet av de siste årene utviklet vår egen merkevare. Vi selger laksen for to og en halv ganger prisen av vanlig standard laks.
Merkevaren er døpt «Kvitsøy», og de selger mellom fem og syv tonn i uken. Dette er skreddersøm og nisje-tankegang. Laksen er spesialpakket og leveres direkte til restauranter.
– Det er ikke bare hel laks og volum som gjelder. Det er merkevarebygging også. Det er ikke bare megling, det er merkevarebygging. Du selger Norge, du selger opplevelser, sier Sunde, og etterlater ikke et fnugg av tvil om at han yrkesmessig er kommet på riktig hylle i livet.