Det sterile kjølelageret på om lag 4.000 kvadratmeter avgir en svak duft av fersk fisk. Rommet omgis av logistikkselskapets karakteristiske farger; hvite vegger, grått gulv og grønt tak. Sett bort ifra paller med isoporesker stablet med is og laks fra Norway Royal Salmon, SalMar og Coast Seafood stående midt på gulvet, er kjølelageret nærmest ribbet for varer, og rommet slukes av en slags tomhet. Langsiden av bygningen pryder 20 porter, og ved den ene, står to lastebiler klar til omlast.
– Det er ikke så mye trafikk her nå. Det er høyest aktivitet fra klokken 6 til 10 på formiddagen, så de fleste ordrene vi har fått fra kunden ble lastet på bilene og kjørt fra terminalen i det tidsrommet, sier koordinator Morten Ziener når iLaks ankommer terminalen tirsdag formiddag.
Stilleperioden skal likevel ikke vare i lenger enn noen få timer. Allerede i kveld skal en ny runde med temperaturkontrollert laks kjøres ut av lageret.
Bringer laksen helt frem
Bring omfatter Postens bedriftskunder. Selskapet tilbyr både godstransport, logistikkløsninger og frakt av temperaturregulerte matvarer ved hjelp av lastebiler, containere og vogntog i Norge og Europa. Det nye termoanlegget stod klart i mai 2016, og nybygget har større kapasitet og fraktmuligheter. Det skal være med på å gi kundene et mer effektivt logistikktilbud ved å ha nærhet til både hovedvegnett og jernbaneterminal.
– Vi lager hele ruteoppsettet for kunden. Helt fra de bestiller laksen fra slakteriet til vi kommer og henter det på et spesifikt tidspunkt, til når det skal leveres her eller andre steder i Europa, sier Erik Gamlemoen, daglig leder i Bring Frigo.
Bring Frigo henter fisk fra kysten hele uken og frakter den til Alnabru. Terminalen fungerer som et nav der kundene samler laks fra ulike oppdrettere for å sette sammen ordrer for salg ut til Europa.
– Etter hvert som kundene selger laksen som står på terminalen, mottar vi en plukkliste og en handelsfaktura. Utfra denne informasjonen plukker vi ordren. Deretter kjøres varene til kjøperen, ellers så henter kunden det på terminalen, sier Gamlemoen.
Normalt foregår produksjon fra mandag til fredag, men i perioder der det er mye volum, slaktes det også i helgene.
– Volumet vokser mot helgen, så det meste av varer går ut herifra på torsdag, fredag og lørdag for å nå de ulike markedene. Vi håndterer rundt 3.000 tonn i uken, inn og ut av terminalen, og det er bare med fisk, sier Gamlemoen.
Volumøkning
Det en synlig økning i volum mot vinterhalvåret. Det er høysesong ut mot årsskiftet, og økningen styres av markedet.
– Vi måler hvor mye fisk som går inn og ut av terminalen i antall kilo, kasser og paller daglig. I tillegg observerer vi laksens transitt-tid. Utfra det ser vi at volumene øker suksessivt ut mot jul, og så stopper det og går litt ned igjen over nyttår. Hvor mye arbeid vi har å gjøre varierer med tanke på hvor mye fisk som slaktes, sier han.
Gamlemoen vektlegger at Bring Frigo ikke opplever det som utfordrende at eksportvolumene på laksemarkedet stiger mot vinterstid.
– Store volumer transporteres direkte fra kysten til Europa der vi finner gode og effektive transportløsninger. Når det er mindre volum, går det derimot mer laks igjennom terminalen. Ellers så håndteres volumsvingvingene ved at vi dimensjonerer historisk og prøver å bemanne i forhold til det, forklarer Gamlemoen.
Lagring ved prisnedgang
Tore Wallestad er drifts-og salgsdirektør i Bring Frigo. Han sier at eksportvolumet vanligvis også varierer utfra markedets prisbilde. Ifølge ham setter kundene ofte fisken på kjølelageret når lakseprisene synker i håp om at prisene vil stabilisere seg.
– Prisbildet varierer mye mer enn det gjorde før. Prisene går veldig opp og ned, og
en god indikator på at markedet fungerer er at det er tomt her på en mandags morgen. Dersom det er tomt her, har alle kundene solgt ut fisken i helgen og blitt kvitt varene. Hvis det derimot er mye fisk her, er markedet tyngre, og de har valgt å sette igjen varene, sier han.
Volumet varier ifølge Wallestad fra uke til uke. Før kunne det være en utfordring, men det har blitt lettere med den nye terminalen.
– Vi påvirkes veldig av både lakseprisene og volumet som slaktes. Tidligere var det krevende for oss både med areal og bemanning. Det har endret seg det siste årene. Vi har en fast stab med folk som tar ut det som er normaldrift, også har vi tilgjengelig kapasitet i toppene, sier Wallestad.
Det nye området er ikke større enn den forrige, likevel har terminalen blant annet flere porter og bedre logistikkløsninger. På den måten kan de ansatte laste laksen inn og ut på flere lastebiler samtidig.
– Det nye senteret er designet på en helt annen måte, og den har mer kapasitet til at man kan komme seg fortere inn og ut. Før hadde vi ramper bare på den ene siden av bygningen, og det begrenset hvor fort vi fikk arbeidet gjort i travle perioder. Det er mye mer effektivisert nå, avslutter Wallestad.
Optimalisert rutenett
I kombinasjon med novembermorgenens bitende kulde, oppleves de fire gradene på Bring Frigos kjølelager milde. Om noen timer kommer de ansatte tilbake på jobb, men først må Ziener klargjøre plukklistene fra kundene.
Når neste skift settes i gang, settes den ferske fisken på paller. De ansatte plukker lasten, lesser den ombord i ulike lastebiler, og rutenettet optimaliseres avhengig av ulike destinasjoner. Noen av lastebilene kjøres ut til norske kunder. Andre gjøres klar til å eksporteres med toget som står stasjonert tre kilometer unna.