«Vi må jobbe sammen for å gjøre den sterkere»

Nyheter
617

– Både Frank Yri og meg selv har vært over 20 år i bransjen og Seaborn ser at retningen i denne saken er ikke riktig, sier Maria Guadalupe Elias-Barroso. Hun er salgs- og markedsdirektør i bergenseksportøren Seaborn.

På vegne av Seaborn uttaler hun følgende: 

Seaborn støtter NSL i saken om halvering av budsjettet til Sjømatrådet, og vi reagerer kraftig på forslaget fra FHL. Sjømatnæringen er veldig viktig for Norge som NHO bekreftet nylig, og vi må alle bidra til å fremme næringen.

Norsk laks er en sterk merkevare over hele verden, og vi må jobbe sammen for å gjøre den sterkere. Hvis det er noe Norge er kjent for så er det laksen, uansett hvor i verden en er. Akkurat som skotsk whisky eller fransk cognac. Jobben med å styrke denne merkevaren må gjøres i felleskap. Dette tjener vi alle på, og de store selskapene også i stor grad.

Aktørene kommer alltid til å markedsføre sine produkter på bakgrunn av sine konkurransefortrinn, noe som skaper sunn konkurranse. Vi er enig i at Sjømatrådet må tilpasse seg til dagens krav i markedet. Dette kan løses gjennom tettere samarbeid med aktørene i næringen i spørsmål om miljø, bærekraft og ikke minst omdømme.  Jobben Sjømatrådet gjør innenfor generisk markedsføring er etter vår mening undervurdert. Opphav er viktig, «origin matters».