– Vi kan tømme lageret fem ganger daglig

Nyheter
0

Millioner av laks krever millioner av fiskekasser. Det står aldri stille hos BEWI.

På Frøya produseres fiskekasser året rundt – i fabrikken som ble starten på BEWI‑eventyret.

– Noen av kundene våre har begrenset med lagerkapasitet, og til tider kan vi derfor tømme lageret fem ganger om dagen på topp. Aktørene kan fort bruke 30.000 kasser eller mer på én dag, sier daglig leder for BEWIs emballasjevirksomhet i Norge, Rune Kvilvang.

Volumene er i stadig endring og BEWI har derfor bygget en fleksibel produksjon for å håndtere svingningene.

– Vi er veldig tett på oppdrettsnæringen her ute og volumene til de store kundene våre kan forandre seg nesten dag for dag. Så vi har bygget en fleksibel produksjon til å kunne håndtere slike svingninger.

Daglig leder for BEWI’s emballasjevirksomhet i Norge, Rune Kvilvang. Foto: Mats Mørk

Lette som luft
Inne i produksjonshallen, der prosessen starter med små, hvite korn av EPS. De ser nesten ut som sukker eller salt, men er råvaren som skal bli til fiskekasser.

– Det hele starter med disse små EPS‑perlene. Med varme og trykk popper de opp, akkurat som popkorn, forklarer Kvilvang.

Resultatet er EPS, eller isoporkuler, som består av 98 prosent luft og bare to prosent plast.

Etter oppblåsingen fylles de lette kulene på store siloer som strekker seg høyt opp mot taket i fabrikken. Her får de blåst seg opp ytterligere, før de sendes videre inn i støpeformene.

I neste del av prosessen presses de oppblåste kulene inn i former. Her blir de til fiskekasser og lokk – lette, men solide.

Isoporkulene støpes sammen til fiskekasser. Foto: Mats Mørk

Lyden av maskiner og blåsevifter fyller hallen, og duften av plast henger i luften inne på den gamle fabrikken.

– En fiskekasse består av 98 prosent luft. Det gjør dem utrolig lette, men samtidig sterke nok til å tåle transport og håndtering, sier Kvilvang.

En rad med ferdige kasser kommer ut av maskinen. De er hvite og glatte, klare til å få påført logo og informasjon.

– En lastebil med råvarer blir til rundt 25 lastebiler med ferdige fiskekasser. De veier nesten ingenting, selv om trailerne er fulle, sier Kvilvang.

Disse kassene får en SalMar-logo printet på dem. Foto: Mats Mørk

Fra Frøya til Europa
En maskin printer kassene med logoen til sjømatbedriften som skal bruke dem. Her trykkes også shippinginformasjon direkte på kassene, slik at de kan sendes ut til kunder over hele verden.

Maskinene jobber raskt, og kassene ruller videre på samlebåndet.

– Vi produserer rundt femti millioner fiskekasser årlig. Det er fremdeles ryggraden i konsernet, selv om vi leverer til mange andre industrier også, sier Kvilvang.

BEWIs fiskekassefabrikk på Frøya. Foto: Mats Mørk

BEWI startet som en liten fabrikk på Frøya i 1980, etablert av brødrene Bekken og svogeren Gustav Witzøe. Slik ble Bekken og Witzøe til BEWI.

– Historien vår er kjennetegnet av vekst. Vi har hele tiden ønsket å utvide horisonten og ta nye markeder, sier Kvilvang.

I dag har selskapet 75 fabrikker i Europa og rundt 3.000 ansatte. I 2024 omsatte konsernet for hele 12 milliarder kroner.

– I Norge har vi elleve fabrikker, der ni av dem har fiskekasser som sitt hovedprodukt, forteller han.

En ung Gustav Witzøe (T.V.) stresstester en av fiskekassene produsert på fabrikken. Foto: Mats Mørk

Fjell av fiskekasser
Bak produksjonshallen åpner det seg et enormt lagerrom. Her står fiskekassene stablet i rekker som strekker seg helt opp til taket. Hvite blokker av EPS danner vegger og tårn, titusenvis av kasser som venter på å bli sendt til kundene.

Lyden av trucker fyller rommet. Førerne kjører frem og tilbake i et jevnt tempo, løfter pallene med ferdige kasser og plasserer dem på nye rader.

– Før Mowi bygget slakteriet på Jøsnøya på Hitra så leverte vi til alle aktørene her ute fra fabrikken på Frøya. Nå har vi delt volumet mellom denne fabrikken og den vi bygde på Jøsnøya. Det tror jeg var en klok beslutning for å kunne henge med på den veksten vi ser og de ekstreme volumene som kommer til tider, sier Kvilvang.

– Så vi er veldig glad for at vi har den redundansen vi har mellom de to fabrikkene. Denne regionen produserer tross alt så mye laks, og det er viktig å ha emballasje, legger han til.

Truckene på lageret står sjeldent stille. Foto: Mats Mørk

Det er et logistisk puslespill. Kassene må være klare til å sendes ut i samme øyeblikk som kundene trenger dem. Truckførerne jobber kontinuerlig for å holde flyten i gang, og lageret endrer seg fra time til time.

Fra gulvet ser vi hvordan stablene reiser seg som hvite fjell mot taket. Det er et fysisk bilde på volumene som BEWI håndterer hver eneste dag – og på hvor avgjørende fiskekassen fortsatt er for oppdrettsnæringen.

Lageret er fylt med titusenvis av fiskekasser da iLaks besøker. Alle av dem kan forsvinne ut av fabrikken i løpet av få timer. Foto: Mats Mørk