Nedtrekket er iverksatt og vil ikke bli reversert.
Like før det nye nedtrekket i trafikklysordningen trådte i kraft 22. september tok Høyres fiskeripolitiske talsmann Olve Grotle til ordet for å utsette det. Han begrunnet det med at regjeringen både skal levere en miljøfleksibilitetsordning i år, som også skal omfatte nedtrekt volum, samt en ny havbruksmelding.
Grotle fikk nylig støtte fra partileder Erna Solberg. Hun slo fast at det ikke var lurt å gjennomføre pålegget om nedtrekket.
Høyrepolitikerne får ikke noe oppløftende svar fra fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap).
– Nå er det gjort. Kapasitetsjusteringer basert på trafikklyssystemet er gjort, og jeg har ingen planer om å gjøre noen endinger der, nei, sier hun til iLaks.
Les også: Lerøy har satset på ny skjermingsteknologi: – Vi burde fått ekstrakreditt for det
Stortinget har bestemt
Statsråden er opptatt av å skille mellom hva som er gjeldende regelverk, og hva som kan komme fremover i tid.
– Trafikklyssystemet er det systemet vi har å forholde oss til i dag. Dette ble vedtatt i 2015 gjennom den havbruksmeldingen, som da var til behandling, påpeker hun.
Marianne Sivertsen Næss levner ikke noe tvil om hva det betyr.
– Det er det vi forholder oss til. Og så kommer det nye når det er vedtatt, sier hun videre.
To tanker i hodet
Riktignok erkjenner hun at det har vært behov for en gjennomgang av reglene som gjelder i dag.
– Tankene bak trafikklyssystemet var at det skulle håndtere utfordringer knyttet til lønnsomhet bærekraft og miljøpåvirkning. Men det viste seg at det var behov for å gå igjennom alt, bemerker Næss.
Men hun er tydelig på at man må kunne klare å holde to tanker i hodet samtidig.
– Vi kan ikke kaste på havet det gjeldende regelverk og systemer i påvente av at vi har et pågående arbeid, avslutter hun.
Les også: – Miljøpåvirkningen, biosikkerheten og fiskevelferden skal ivaretas