– Ryfylke Rensefisk startet for tre år siden, og vi kaller det en suksess, sier Per Grieg jr, styreformann i Grieg Seafood, under BI-seminaret «Fremtid:15» i Bergen torsdag.
Mens omsetningen i oppstartsåret 2012 var beskjedne 12.000 kroner, var den i fjor 14,3 millioner kroner. Og salgsveksten i finnøyselskapet er lønnsom.
Ut av torsk
Ryfylke Rensefisk er majoritetseid av Grieg-familien i Bergen, gjennom investeringsselskapet Grieg Holdings II, med 60 prosent av aksjene. 20 prosent er eid av One Ocean og de resterende 20 prosent er eid av Pojo Klima og Energi.
– Grieg Seafood er et selskap vi startet for 22 år siden, forteller Grieg, og legger til at rognkjekssatsingen springer ut av torskeoppdrett, noen år tilbake. – Det drev vi med den gangen. Det gikk ikke så bra, så det ble avviklet.
Ryfylke Rensefisk produserer rognkjeks for å knekke oppdrettsnæringens utfordring nummer én: Lakselus.
Norges største
– Vi produserer i år fire millioner rognkjeks, av ulik størrelse, og er antageligvis Norges største oppdretter av rognkjeks. Nå tjener vi mer penger enn vi noen gang klarte på torskeoppdrett, sier Grieg videre.
Til de mange lydhøre BI-studentene på seminaret har Grieg følgende råd: – Dere må tørre å gå et løp og tørre å tro på egne ideer. En er nødt til å gå ut av A4-boksen.