– Vi gjør strategiske valg på hvilke markeder vi prioriterer

Nyheter
1095

Bergenseksportøren Front Marine fikk redusert salg, men styrkede marginer fra 2014 til 2015.

– Fokuset er markedene vi selger på, forklarer daglig leder Jonny Sæterbø til iLaks. – Vi selger ikke på de markedene der de store kjemper hver dag. Vi gjør strategiske valg på hvilke markeder vi prioriterer, utdyper han.

Langsiktig
– Når det gjelder innkjøp, må vi kjøpe på markedspris som alle andre. Men vi har gode og langsiktige leverandører som vi samarbeider med.

Front Marine holder til i sjømatclusteret på Bontelabo, ved innseilingen til Vågen. Ved årsskiftet hadde selskapet 23,5 millioner kroner i bokført egenkapital. Det er ikke avsatt utbytte for regnskapsåret 2015.

Selv om lakseprisen økte fra 2014 til 2015, falt omsetningen i eksportfirmaet noe tilbake.

– Volumet har gått litt ned, og det kan nok varierere litt. Vi er kommet opp på et nivå der vi flater ut etterhvert. Et sted mellom 10.000 og 15.000 tonn er et sted vi, med den bemanningen vi har, noen lunde vil ligge, sier Sæterbø.

Konsolidering
– Vi er kommet på et nivå der vi ønsker å være. Vi hadde vekst de første fire årene, nå er det utflating og konsolidering som gjelder. Vi er godt fornøyd med resultatet, og er fornøyd med gode kunder og leverandører i en mix med dedikerte ansatte.

Sæterbø er optimist med tanke på årets resultat.

– I år det har vært litt tøffere de første to-tre månedene, men generelt sett håper vi å gjennomføre det resultatet vi hadde ifjor også. Det er i hvertfall det vi går for. Det ser ut til at vi er i rute, sier han.