Mandag ble det kjent at Konkurransetilsynet setter en stopper for Eimskips kjøp av godsrederiet Nor Lines.
Hos Nor Lines-eier Det Stavangerske Dampskibsselskap (DSD) blir avgjørelsen tatt svært dårlig imot.
FAKTA
Eimskip
- Holder til på Island og er notert på Nasdaq Island.
- Selskapet ble stiftet i 1914, har en global virksomhet spredd over 19 land, og sysselsetter over 1600 ansatte.
Det Stavangerske Dampskibsselskap
- Etablert 12.02.1855.
- Eies av Folke Hermansen AS, der Yuhong Yin Hermansen, enke etter Folke Hermansen, er største aksjonær.
- Konsernet består av selskapene DSD Shipping, Nor Lines og Norled. Er også største eier i Tide.
– Vi er veldig skuffet og forstår ikke avgjørelsen, sier konsernsjef Ingvald Løyning til Sysla.
Han peker på at selskapet har jobbet lenge for å legge til rette for salget. Nå skal de neste ukene brukes til å vurdere mulige løsninger. Ett alternativ er å anke tilsynets avgjørelse. Fristen for å levere anke er tre uker.
– Vi har ennå ikke bestemt hva vi vil gjøre, sier Løyning.
Under ti prosent
Konkurransetilsynet begrunner sin avgjørelse med at oppkjøpet i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse i markedet for frakt av frossen fisk med fryseskip fra Nord-Norge til Nord-Europa.
Løyning mener dette argumentet er urimelig, ettersom dette segmentet kun står for en liten del av Nor Lines’ totale virksomhet.
– Dette er en veldig liten del av butikken. Frakt av frossen fisk står for langt under ti prosent av Nor Lines’ totale omsetning, sier konsernsjefen.
Nor Lines har lenge vært en stein i skoen for et DSD som har slitt økonomisk i flere år – noe godsrederiet har vært en viktig årsak til.
– Nor Lines har vært et krevende selskap for hele konsernet. Det har egentlig aldri tjent penger. Vi har mye kapital bundet opp i selskapet, og når resultatene i tillegg har vært svake, har det vært ønskelig for oss å finne en annen eier, forklarer Løyning.
– Helt uforstående
Heller ikke kjøper Eimskip er fornøyd med avgjørelsen
– Vi stiller oss helt uforstående til dette, sier administrerende direktør Lara Konradsdottir til Sysla.
Også hun mener Konkurransetilsynet har definert markedet som altfor snevert, og vektlagt frakten av frossen fisk fra Nord Norge til Nord Europa for tungt.
– De ser ikke på totalbildet. Frossen fisk fra Nord Norge er bare en liten del av totalbildet her.
Eimskip er sterkest på frakt av frysevarer, mens NorLines er sterkest på tørrlast, opplyser hun.
– Derfor er det store synergier å hente ved sammenslåing av disse selskapene.