– Vi er mer enn en kasseprodusent

Nyheter
1271

Witzøe trakk seg ut av selskapet på midten av 80-tallet. Han skulle snart bruke mer tid på å utvikle et annet selskap, SalMar, som blir en særdeles viktig kunde for BEWI.

BEWI Holding er idag heleid av familien Bekken. Selskapet har vært gjennom en oppkjøpsdrevet vekst som idag teller 17 fabrikker, fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Finland. Men BEWI er idag mer enn en kasseprodusent. Virksomheten er splittet inn i næringsmeballasje, teknisk emballasje, isolasjon og byggesystem og råstoffproduksjon EPS (ekspandérbar polysteren).

– Hovedkontoret er på Frøya. Og det kommer alltid til å være på Frøya. Vi har stor stolthet av å være akkurat der. Jeg tror BEWI er en god ambassadør for Frøya, sier Bjørn Berg, salgsdirektør i BEWI til iLaks.

Dimensjoner
Med en døgnkapasitet på 200.000 EPS-kasser, 90.000 IML/plastspann og 2.700 kubikkmeter isolasjon håper BEWI group på tre milliarder kroner i omsetning i år.

– Det er målsetningen, sier Berg.

Produktporteføljen inneholder alt fra snømåker, transportkasser, syltetøybeger, bøtter og spann i ulike størrelser. BEWI er markeds- og innovasjonsrettet med følgende kjerneverdier: Ta ansvar, være stolt, stabil og opptatt av kvalitet.

Berg legger ikke skjul på selskapets ambisjoner.

– Vi vil gå fra å være en lokal bedrift til å bli en internasjonal totalleverandør av emballasje. Og vi ønsker å vokse i takt med kundene våre.

I den anledning har de inngått samarbeid med britiske DS Smith, et verdensledende selskap kartong/bølgepapp.

Allsidig
BEWI leverer hele verdikjeden til foredling av produkter, aluminium- og plastskåler, plastfilm, vakuumposer, etiketter, stroppebånd.

– Vi er en totalleverandør av emballasjeløsninger, med lokalt forankrede lagre i Alta, Hammerfest, Tromsø, Nordkjosbotn, Stjørdal, Frøya og Oslo. Det betyr kort responstid – fra oss til kundene. Vi har også resirkulering av EPS.

– I og med at det er befolkningsvekst, både i landbruk og havbruk, er det et veldig stort potensial for verdiskaping i denne bransjen her, påpeker han.

Blant kundene er SalMar, Nergård, Cermaq, NRS, Aqualine, Norway Seafood, men også Norsk Kylling, Fiskars, Posten, Nortura, SAS og Forsvaret.

Stiller krav
– Kundene stiller krav til oss, og det gjør oss bedre hver dag. Vi er også en samarbeidspartner, mer enn en kontraktspartner.

På åpningsdagen for Nor-Fishing i Trondheim er det mange som har tatt turen innom BEWIs stand.

– Vi har blitt kontaktet av mange av våre kunder som vil se konseptet vårt. Kasser må de ha, kan de flette på andre produkter er det bra, sier Berg, og understreker viktigheten av å være lokalt forankret.

– Det virker som de som kommer er veldig målrettet. Sammenlignet med AquaNor, er det ulike kundegrupper som kommer. Så langt ser det ut til at det blir en godt besøkt messe. Fra i morgen er det møter hele dagen – og kvelden med, sier han avslutningsvis.