Et oppstartsfirma i Bergen ønsker å gjøre det lettere, enklere og billigere å frakte gods på sjøen. Målet er å utnytte flåtens fraktkapasitet bedre og få mer godstrafikk over fra lastebil til båt. Begge deler er nøkkelfaktorer for å kutte CO2-utslipp og for å unngå trafikkinfarkt på dårlige utkantveier.
Keelspot ble opprettet i 2022, og tar i bruk en både ny og eksisterende teknologi for å skape en digital markedsplass for kommersiell skipsfart. En felles app for redere og kunder gjør det mulig å kontrahere oppdrag smartere, raskere og mer kostnadseffektivt.
– Politikerne ønsker å få frakten fra vei til vann, og årlig brukes det hundrevis av millioner statlige kroner på å utbedre havner og farleder. Så sent som like før jul fikk ytterligere tre havner store tilskudd til utbygging og effektivisering. Likevel går skipene i gjennomsnitt med 30-40 prosent ledig kapasitet, sier Keelspot-gründer, hovedaksjonær og daglig leder Svein Arild Vatsø, i en pressemelding.
Han har selv jobbet på sjøen i nær 20 år og vet hvordan det tradisjonelle nærskipsfartmarkedet fungerer. Vatsø mener det nå er på høy tid at smidige datasystemer erstatter ringerunder til faste kontakter, e-poster og telefaks.
Sammen med forretningspartner og teknisk ansvarlig Rick Jones, programmerer Ivar Borthen, kundeoppfølger Jon Runar Heggelund og arbeidende styreleder Peter Hove Hildebrandt – som ledet Maersks digitale transformasjon – har han lagt en slagplan for Keelspot. På få måneder har mange tusen tonn gods blitt fraktet via pilotordningen, og over hundre selskaper er registrert i plattformen.
Ambisjonen er å omsette for hele 200 millioner kroner om fem år.
Inspirasjon fra Uber, Airbnb og Tinder
Forholdene burde ligge godt til rette for et slikt prosjekt her i landet:
– Norge er verdensledende på teknologi og vi har en enormt lang kystlinje, spredt bosetning og et utall kaier og havner, understreker Vatsø og får støtte fra amerikaneren Jones, som har lang erfaring med utvikling av teknologiløsninger.
Nå utvikler de smarte algoritmer og kunstig intelligens for fraktmarkedet.
Modellen er i grove trekk kjent fra for eksempel nettdating, overnattingskatalogen Airbnb og drosjetjenesten Uber. Via en nettleser-basert app kan befraktere finne aktuelle redere og speditører og omvendt. Priser og betingelser kan om ønskelig avtales direkte mellom aktørene uten unødvendige mellomledd.I appen ligger det administrative verktøy for dette.
– Det er viktig å understreke at «markedsplassen» er tosidig: Redere og skipsoperatører flagger ledig kapasitet i sanntid og får raskere tilgang til markedslaster og oppdrag, mens befrakterne på samme måte kan legge ut fraktbehov og få raskere tilgang til ledige fartøy, sier Svein Arild Vatsø.
Nå er ikke digitale markedsplasser for shipping noe helt nytt, men slike har stort sett vært begrenset til særskilte fraktområder eller i form av lukkede systemer mellom etablerte samarbeidspartnere.
– Med Keelspot mener vi at vi har en modell med elementer som fungerer for et vidt spekter behov, også for mindre aktører uten faste kunder eller fraktleverandører.
Blant de som har hatt tro på visjonen er Innovasjon Norge, Sarsia, Validé, Sogn og Fjordane Fondet og investor Jan Børge Sagmo, tidligere sjef i Bergen Carbon Solutions. Til sammen har disse aktørene gått inn med sju millioner kroner i prosjektet.
Gode grunner for konservative rutiner
Skipstransportbransjen er tradisjonsrik og av natur konservativ. Med store investeringskostnader og høye driftsutgifter har aktørene gjennom tiår funnet modeller som er forutsigbare og trygge, i stor grad basert på etablert, fast samarbeid og et mylder av personlige, tillitsbaserte kontakter.
– Det er ikke noe galt med slike gode tradisjoner, men disse har nok delvis vært med på å hindre fleksibilitet og full utnyttelse av reell kapasitet. Noe av det som holder nærskipsfarten tilbake er frykten for at andre lykkes, og at alle kjemper hver for seg, hevder Vatsø,
– Vi mener Keelspot er et supplement og en alternativ løsning som både kan fungere for kunden som har behov for å få fraktet varer, enten det er over Atlanterhavet eller til en kai noen timer unna, og for rederen som ønsker å utnytte lastekapasiteten bedre. Det er dårlig forretning å seile med uutnyttet kapasitet.
Veisystemet kan bryte sammen
Når forespørsler via Keelspot når ut til mange aktører på en gang spares det mye tid. Dette teller når skip skal velges fremfor lastebiler, som i mange tilfeller tross alt vil levere varene noe raskere.
Statens vegvesens prognoser viser videre at 70 prosent av transportveksten i Norge vil skje på lastebil frem mot 2050. Da er det klart at veinettet, særlig i utkant-Norge, vil slite med å takle belastningen. På sjøen er derimot fraktkapasiteten nesten uendelig og enormt fleksibel.
I tillegg kommer miljøgevinstene. Bedre utnyttelse av skipsflåten vil gi enda lavere operasjonelt karbonutslipp for hvert tonn gods for en transportsektor som allerede har grunnleggende gunstige utslippstall sammenlignet med veitransport.
Fin respons i markedet
Svein Arild Vatsø mener at markedet på denne bakgrunnen viser tydelige tegn på interesse for oppstartsbedriften med lokaler i NCE Fintech Hub, inkubatorsenteret i Media City Bergen:
– Vi har fått inn vel 100 registrerte selskaper siden vår MVP (minimum viable product) ble lansert i september, og kunne like før jul notere den første betalende kunden. Når testperioden med disse pilotkundene er over står kommersialisering og satsing på utlandet for tur. Målet er at testperioden og forbedringsprosessen som følger denne munner ut et så gjennomarbeidet produkt at alle kundene er villige til å betale for tjenesten. Planen er at endelig kommersialisering av Keelspot med tilhørende full lansering som inntektsgivende tjeneste skal skje i frem mot sommeren 2024, slutter daglig leder og gründer Svein Arild Vatsø.
Fornøyd pilotkunde
En av pilotkundene er Selstad, som leverer et bredt spekter utstyr, løsninger og service til ulike havbaserte næringer. Med hovedkontor i Måløy og operasjoner fra 18 lokaliteter i inn- og utland er effektiv frakt en nøkkelfaktor.
Logistics manager Janne Seljeseth Dybvik sier at Selstad ofte bruker lastebåter, servicefartøy og mindre fraktefartøyer for å sende utstyr og deler til kundene, i tillegg til at mye naturligvis går langs landeveien.
– For en kystbedrift som i stor grad leverer til næringsdrivende langs kysten er sjøtransport være en innlysende løsning. Ofte er sjøtransport også rimeligere, men likevel havner altså mange leveranser på lastebil. Ikke minst når det haster.
Hun påpeker at fraktefartøyer ofte seiler uten å utnytte kapasiteten skikkelig. Bedre oversikt over fraktmulighetene kan kanskje bidra til å gjøre sjøen mer konkurransedyktig også tidsmessig.
– Jeg syntes et kystland bør sende mye mer gods sjøveien og håper at nye tekniske løsninger skal gjøre det litt lettere å gjennomføre denne visjonen, sier Janne Seljeseth Dybvik.