Over halvparten av fartøyene i norske verfts ordrebøker skal bygges for fiskeri- eller oppdrettsbransjen.
De norske verftene har ifølge siste oversikt fra Norsk Skipsfarts Forum følgende i ordrelistene.
Mens bestillinger fra offshorerederiene i mange år dominerte ordreboken hos norske skipsbyggere, har overskuddet av offshorefartøy satt en stopp for slik bygging. Høsten 2015 opplevde norske verft den største tørken i nye bestillinger på ti år, og fjor ble ikke et eneste offshorefartøy bestilt.
Halvparten av nybyggene
Verftene har måtte jakte på ordrer fra andre segment. Bestillingene av fiskefartøy, brønnbåter og arbeidsbåter til havbruksnæringen utgjør nå halvparten av nybyggene som skal leveres (se graf under).
Simek på Sørlandet er blant verftene som har dreid seg mot nye segment. Rett før jul leverte Simek sitt første fiskefartøy på åtte år, og sikret seg i høst sin største kontrakt noensinne. Også innen fisk.
Havyard har også sikret seg viktige kontrakter på bygging av trålere til blant annet fransk rederi, og sikret seg forrige måned en intensjonsavtale på tråler til kanadisk kunde.
Trenger kjøpere
Det er tilsammen tretten offshorefartøy igjen hos norske verft som ikke er levert, og flere av byggene har skapt hodebry.
Pengeknipe i Island Offshore tvang rederiet til å gi opp tre av nybyggene hos Vard. Verftskonsernet er heller ikke kvitt milliardskipet som ble bestilt av Harkand Group.
Hos Kleven venter konstruksjonsskipet IES Energy på en kjøper, etter at båten aldri ble betalt av det malaysiske selskapet. Marerittskipet medvirket også til at Kleven i 2015 gikk på et tap på en kvart milliard kroner på driften.
Fra Maersks storbestilling av seks ankerhåndteringsfartøy, skyver danskene på leveringen av de fire siste fartøyene hos Kleven.
Selv om utsettelsen innebærer permitteringer på verftet, har skipsbyggerne fremover også arbeid med to nye hurtigruteskip, hybridferger, yacht og skal etter planen levere et av verdens største pelagiske fiskefartøy i desember.