Fra i morgen tirsdag er det ventet storinnrykk av bransjefolk og andre interesserte til Skansen i Trondheim havn og åpningen av Aqua Nor.
– Vi ansvarlige for prosjektet har store forventninger her i Trondheim de kommende dagene. I tillegg til 2.800 tonn armering og høykvalitets masse er det lagt mye innovasjon og nytenkning inn i det som i dag er verdens største fôrflåte i betong.
Det sier Terje Andreassen, daglig leder i Moen Marin som nå overtar «stafetten» med visning og presentasjon under den kommende stormessa.
Minste margin
Fredag ettermiddag var det ved anleggshavna i Nærøysund både alkoholfri champagne og noe ettertanke.
– Nesten pussig å se den første utgave av plattformen slepes til havs. Vi har vært et stort team som har jobbet knallhardt i mange måneder for at flåten virkelig skulle blir klar til denne begivenheten, melder den danske byggelederen Borgen fra sitt utsiktspunkt mot ville Folla fra brua over Nærøysundet.
– Vi greide det, men med minste margin. Helt til avgang – og også etter ankomst i Trondheim – blir det jobbet med ferdiggjøring, utdyper daglig leder Jørn Otto Røed i Moen Kraftbetong AS.
Kraftpluggen «Boa Balder» brukte 36 timer på slepeoppdraget. Etter avgang fra Ottersøy rundt klokka 18:00 fredag, var havbruksplattformen trygt fortøyd tidlig søndag morgen.
Like stor prestasjon som slepet, er at miljøet i Ytre Namdal har greid å utvikle, prosjektere, finansiere og ikke minst bygge den unike havbruksplattformen lokalt ved Ottersøy/Rørvik. Etter at fagfolket nå har gjort sitt – er det Moen Marin ved daglig leder Terje Andreassen overtar stafetten med visning under den kommende stormessa.
Nye løsninger og tanker
Det hele er toppet med tekniske installasjoner og bekvemmeligheter for inntil fem personer.
– Om bord første utgave er det spekket med løsninger og tanker som mange i bransjen nok er spente på. Her er det både kapasitet og bruksvennlighet som havbruksnæringa trolig vil etterspørre, mener Terje Andreassen.
Underveis i arbeidet med havbruksplattformen som har en nyttelast på 1.200 tonn har arbeidslaget i Ytre Namdal møtt en rekke utfordringer.
– Med hånda på hjertet kan jeg si at vi har lyktes med å finne løsninger. Resultatet har blitt noe enestående, samtidig som prosjektet har tilført Ytre Namdal utrolig med kompetanse. Det er noe som regionen trolig vil ha praktisk nytte av i mange år, mener Jørn Otto Røed som er stolt på vegne av teamet som har gjennomført prosjektet.
Åpen plattform…
Den 41 meter lange, 20 meter brede og 20 meter høye konstruksjonen vil ruve godt i Trondheim havn. Hvor den etter hvert vil havne, i ordets rette forstand, er ikke per i dag avgjort.
– Flere har vist interesse for nyvinningen. Og vi regner med at svært mange vil nytte anledningen til en detaljert gjennomgang denne uka i Trondheim. Samtidig har vi bevisst ikke gjort noe forsøk på selge første utgave. Vi ønsker folk og næringa skal komme om bord å se på dimensjonene og løsningene, sier daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin.