Verdens største bløggebåt på visitt i Bergen: – Laster 200 tonn i timen

Nyheter
0

Napier leverer skreddersøm for storkunden Mowi.

Den knallgule skipssiden gjør Napier-båtene lett gjenkjennelige. Og ingen av dem er større enn nybygget “Tauroa”.

– De blir større og større, sier Napier-sjef Kjetil Tufteland idet han tar imot iLaks på broen til den flunkende nye bløggebåten.

– Vi har en til båt som blir sjøsatt i neste uke og som kommer over nyttår, sier han, og legger til at også denne bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia.

– De tidlige båtene var bygget på spekulasjon. Denne er bygget på kontrakt i henhold til kundens spesifikasjoner.

Verdens største
Og kundens spesifikasjoner gjør “Tauroa” til verdens største bløggebåt. Den skal gå på kontrakt for Mowis slakteri på Jøsnøya. Den skal hente fisk fra oppdrettsmerdene i Midt-Norge, avlive fisken, kjøle den ned og frakte den til slakteri- og pakkeanlegget. Herfra distribueres hel eller foredlet laks til kunder i alle verdenshjørner.

Om bord er det rikelig av programvare i høyteknologiske innretninger og monitorer.

– Vi har en del “bløggebåt-neder” i selskapet, som har bygget systemet i samarbeid med MMC. Vi kan nullstille båten på to timer, forklarer Tufteland.

Napier-sjef Kjetil Tufteland. Foto. Aslak Berge

– Det er mye å holde styr på. Den skal holdes bein under lasting. En skal ha likt antall fisk i tankene. Den skal være drikkevannsren hver dag. Vi har tatt kjøling noen steg videre, sier han.

Bømlo-rederiet Napier har lenge ledet utviklingen av bløggebåter. Det hele begynte med “Tauranga”, som fikk kontrakt med Mowis slakteri på Hjelmeland. Det var en ombygget bløggebåt, bygget i 2001, som den første med skyveskott.

– Det er 17 år siden. Da var jeg selv maskinist om bord. Vi brukte 7-8 timer på å losse båten, sier Tufteland.

Lavest kostnader
“Tauroa”, som torsdag ligger fortøyd ved Bradbenken i Bergen, har helt andre dimensjoner.

– Båten laster 200 tonn i timen. Den har 48 linjer med Baader, som tar 14-15 fisk per minutt per linje, forteller Tufteland.

Oppe på broen har Tufteland fått besøk av kunden Mowis toppsjef, Ivan Vindheim. På spørsmål om hvorfor Mowi satser på bløggebåter, er Vindheim forbilledlig klar:

– Det er rett og slett for da får en til syvende og sist de laveste slaktekostnadene – hvis du hensyntar svinn på slakteriet.

Mowi har høstet erfaringer over tid.

– Alt begynte i Canada egentlig. Så begynte vi i Region Sør og så til Jøsnøya. Det har rett og slett blitt utviklet internt i 20 år. Når en summerer opp, er det det som gir best lønnsomhet. I tillegg er det det som gir best biologi, fiskehelse og smittekontroll, sier Vindheim.

– Det har vært en lang reise, legger han til. – Den viktigste gevinst er å sikre verdiene i tillegg til å oppnå best biosikkerhet og fiskevelferd, selvsagt.

Kjetil Tufteland og Ivan Vindheim

Skala
Nå tar Napier et lang steg videre med den 70 meter lange og 15 meter brede “Tauroa”.

– Hva koster båten?

– Altfor mye. Jeg har ikke så lyst til å snakke om det, sier Tufteland.

– Den koster, humrer Ivan Vindheim. – En viktig del er skala. Spesielt når alt blir bare dyrere og dyrere.

Det er 12 mann om bord. De deler et stilsikkert kjøkken, gaming rom, treningsrom, stue og oppholdsrom – med en rekke store wide screen-skjermer. Tuftelands kone har tatt seg av utvikling av design.

– Det kan være store aldersforskjeller om bord. Noen liker å se “Norge rundt”, mens andre vil se “Ex on the beach”, sier Tufteland.

Her avlives fisken om bord.

Nullstilt
Dette er den femte båten til rederiet. Inne i båtens buk kan bløggemaskinene håndtere om lag 700 fisk i minuttet. 15 fisk på 48 linjer. Etter avliving sendes fisken videre til store utblødningstanker.

– De blør uti ti minutter. Så blir fisken nullstilt og går i et mye renere vann, forklarer Tufteland.

Så går fisken videre på sin ferd gjennom fabrikken – i et nettverk med kilometre av rør og tanker inne i fartøyet.

– Du avliver, blør ut og kjøler. Fisken bløgges mens en laster, sier Tufteland, før han viser en egen avdeling som sorterer ut rensefisk som deretter avlives.

Opp og ned trappene om bord tråler ansatte i Napier, leverandører og kunder, samt kontakter fra bank og forsikring. Det er mange skuelystne.

Men snart begynner den egentlige jobben, oppdraget for Mowi Jøsnøya på Hitra.

– Første fisk om bord blir mandag kveld, sier Kjetil Tufteland.

“Tauroa” fortøyd ved Bradbenken i Bergen Foto: Aslak Berge