Verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt er sjøsatt – men mangler hydrogen

Nyheter
0

Opprinnelig skulle båten være klar til drift i 2023. Nå satser Moen Verft på at «Pilot-E» kjører på hydrogen til sommeren.

Den hydrogen-elektriske hybridbåten er resultatet av et samarbeid mellom Moen Marin og Moen Verft, som holder til i Nærøysund kommune i Trøndelag.

Katamaranen skulle etter planen være klar for drift i 2023, og deretter ble det meldt at den skulle sjøsettes i løpet av andre kvartal av 2024. Nå, i starten av 2025, er båten omsider sjøsatt. Det skriver Namdalsavisa.

«Pilot-E» mangler imidlertid det som gjør den ekstra spesiell: Hydrogen. Enn så lenge går den på elektrisitet.

– Vi regner med å få hydrogentankene om bord til påske, og da venter det en runde med tilpasninger før båten kan ferdigstilles. Så vi håper den er ferdig til sommeren, sier prosjektleder ved Moen Verft, Tommy Stenersen, til Namdalsavisa.

Fartøyet er en hydrogen-elektrisk hybridbåt, og drives av 120 kilo hydrogen fordelt på fire tanker. Ifølge Moen Marin har båten et batteri på 276 kilowattimer, i tillegg til de fire hydrogentankene.

Det er SalMar som skal bruke fartøyet, på sine lokaliteter nært Kråkøya i Nærøysund. Kontraktsprisen for arbeidet er på 24,8 millioner kroner. Båten skal forsynes med hydrogen fra pilotanlegg på Kråkøya.

Les også: Bernt Lilliestråle fikk et kort lederliv i Moen Marin. Nå må selskapet på ny sjefsjakt