Verdens første batterielektriske røkterbåt fikk motorhavari under testing

Nyheter
2453

Uhellet skaper forsinkelser for «GMV-Zero»-prosjektet til Grovfjord Mekaniske Verksted. 

– Under igangkjøring/testing havarerte den ene elektromotoren. Den ble plukket ut og sendt til leverandør for reparasjon. I skrivende stund venter vi på denne for å få den innmontert og fortsatt testene.

Det skriver daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted, Bård Meek-Hansen, i en e-post til iLaks om hendelsen som skjedde i midten av august.

Båten som kun drives av batterier og ikke har dieselgenerator om bord, har fått navnet «Astrid Helene» etter moren til Meek-Hansen.

Vil ikke spekulere i årsaken
Meek-Hansen vet enda ikke hvorfor det skjedde.

– Dette skjedde under utprøving. Det er for tidlig å si noe sikkert, det blir derfor bare spekulasjoner fra vår side å si noe om årsak.

– Elektromotoren er jo en sentral del av båten, hva tenker du når den kollapser så tidlig?

– Ting som dette kan skje under uttesting. Vi har ingen tanker utenom at dette var litt kjedelig og at det forsinker oss. Vi ønsker å komme i gang med utprøving hos kunde.

Han sier selskapet vil fortsette utprøvingen så snart motoren har kommet i retur, og at ting ellers har sett bra ut.

– Uttesting frem til havariet skjedde har gått fint, og styrket oss i troen på at dette er fremtiden.

Ønsker driftserfaringer
Meek-Hansen skriver videre at de regner med å levere båten til Northern Lights Salmon i månedsskitet oktober/november. Avtalen er en leieavtale, og foreløpig den eneste som er på plass.

– Vi har mange som er interessert i båten, men vi ønsker ikke å gå aktivt ut i markedet før vi har fått driftserfaringer.

Han har stor tro på nullutslippsbåter, og mener prosjektet passer fint inn i regjeringens satsing på utvikling av teknologi som gjør det mulig å nå klimamålene som er satt.

– Utviklingen av batterier med ny kjemi, høyere energitetthet og lavere pris går raskt, og noe som vil gi lavere finansieringskost og/eller lengre rekkevidde på rene batteribåter. Vi tror interessen for støysvake nullutslippsbåter til konkurransedyktige priser, sammenlignet med tradisjonelle dieselmekaniske båter, vil gå i taket straks man har fått dokumentert at dette fungerer som vi forventer. I tillegg kommer jo målet som Norge har satt seg om 40 prosent reduksjon av CO2 utslipp (1990 tall) innen 2030. Vi har ikke noe valg dersom vi skal berge kloden, avslutter Meek-Hansen.