Den prosjektbaserte organisasjonen Greater Stavanger klarte ikke bestemme seg, og måtte utvide antallet selskaper som skal delta i vekstprogrammet.
Siden oljekrisen i 2014, har Stavanger sett flere selskaper som har gått fra en oljebasert forretningsmodell til mer differensierte satsningsområder, deriblant havbruk.
Innovasjon i havbruksnæringen har blitt et nøkkelbegrep i oljebyen, i hvert fall for kommunen, Validé og Greater Stavanger. De har gått sammen i prosjektet Ocean of Opportunities for å legge til rette for innovasjon i havbruksnæringen, og fått flere storfisk på laget.
Fredag var 17 bedrifter samlet til en innsalgskonkurranse for en jury, der blant andre Akva group, Skretting og Egersund Net satt.
Av de 17 har juryen nå valgt ut 10 bedrifter, som skal bli med videre til den såkalte hovedrunden. De utvalgte: Integrate Renewables, Askvik Aqua, Happy Prawns, Blue Lice, Seafarming Systems, Bravo Marine, Aqua Solution, Norwegian Lobster Farm, Aqua Cutter og Fish Globe.
– Målet er å få vekstselskaper inn i et etablert økosystem for innovasjon, hvor vi også bygger et sterkt nettverk av investorer som ser etter nettopp slike selskaper å investere i, sier Andreas Heskestad, prosjektleder for Ocean of Opportunities.
AKVA group interessert
Flere av de ti selskapene er kjent, deriblant Blue Lice. Selskapet vil fange lakselus med en insektsfelle før lusen når laksen. De holder på med testing av produktet sitt, og vil ha flere svar på teknologien sin utover høsten.
Seafarming Systems er selskapet som har utviklet den lukkede merden med det kreative navnet «Aquatraz», som spiller på fengselsøyen Alcatraz. Midt-Norsk Havbruk har sikret seg fire utviklingstillatelser for den lukkede merdteknologien.
Andre er mer ukjente selskaper.
– Det har vært blandet drops. Alt fra store selskaper til nærmest enkeltmannsforetak, sier Trond Severinsen, jurymedlem og konserndirektør for teknologi og utvikling i AKVA group.
– Hva tror du et slikt vekstprogram har å si?
– Selskapene som sitter med gode ideer kan få både finansiering og mentorer. En god del av oss i panelet har gått i fallgruver selv når vi har startet selskaper, og det kan vi spare dem for, sier han.
Selv synes han det er spennende å se etter de kommersielle mulighetene blant oppstartsselskapene. Flere av selskapene har ideer som vekker interesse hos AKVA group.
– Jeg kan ikke kommentere hvem akkurat nå, men det er et par-tre interessante. Det er fortsatt i en tidlig fase, sier Severinsen.
– Noen trenger mer drahjelp enn andre. Og jo tidligere man går inn i et innovasjonsselskap, dess større risiko er det. Det kan ta flere år før teknologien er moden og klar for kommersialisering. Da blir spørsmålet: Hvilken hest skal du spille på?
Skal vise seg frem for investorer
Tidligere i vår skrev Sysla om Hatch, et bergensbasert selskap som legger til rette for å finne fremtidens løsninger innen havbruk. Ocean of Opportunites ligner en del, hvor skalerbare bedrifter kan få et boost i jakten på å bli det neste store.
– Mange av selskapene kan virkelig lykkes. Hovedmålsetningen med programmet er at selskaper skal som lykkes i markedet og skape arbeidsplasser i regionen, sier Heskestad i Ocean of Opportunities.
I hovedprogrammet skal selskapene bygge nettverk, ha business-to-business-møter og bli rådført av flere etablerte selskaper. Mot høsten vil det arrangeres presentasjoner for investorer som kan være interessert i de forskjellige produktene.
– Programmet viser bredden av nye teknologiselskaper som retter seg inn mot havbruksnæringen. Det er en rekke utfordringer som næringen må løse, for å få til den veksten som regjeringen legger opp til, sier Heskestad.