Vedvarende transportutfordringer preger den kommende ukes laksehandel. Og prisene holder seg uendret

Nyheter
0

Flate laksepriser inn i neste uke.

– Prisene har gått bortover i flere uker på rad. Det er ikke oppgang i hvertfall. 46-49 kroner på 3-6 tenker jeg, sier en lakseimportør til iLaks. – Det har vært samme pris i tre uker på rad, så det er ingen forskjell, legger han til.

– I beste fall stabilt, men jeg tror det er heller på nedsiden. Jeg ser fallende priser. Det er vel femte uke med optimisme i begynnelsen av uken og stabilt eller ned mot slutten av uken. Usolgt fisk i Oslo. Prisene høres veldig lik ut forrige uke, men det er press nedover.

Importøren, som holder til i Øst-Europa, merker ikke mye til transportproblemene som herjer i Norge og Storbritannia.

Les også: Frustrerte sjåfører: – Laksenæringa har vært med å ødelegge bransjen

Investerer
– Jeg har ingen problemer med det. Jeg holder meg med transport. Vi har egen transportflåte, sier han og legger til: – Oppdretterne investerer i hele verdikjeden, men transport holder de seg unna.

Fakta

iLaks henter hver fredag etter lunsj inn spotpriser for laks. Dette er fisk som skal leveres den følgende uke. Her kontakter vi flere ledd i verdikjeden, herunder oppdrettere, eksportører og importører. Vi har alltid minst fem uavhengige kilder, selv om ikke alle kildene nødvendigvis vises på trykk. Vi varierer hvilke kilder vi bruker, og bruker ikke de samme kildene hver gang.

– Opp vil jeg si. I hvertfall får vi en krone til halvannen mer enn vi gjorde forrige fredag, sier en oppdretter. – Det ser positivt ut. Vi nærmer oss oktober så det drar seg til. Med kaldt sjøvann blir det ikke press på verken lus eller MTB fremover, slik som vi ser det. Det er jo en stor oppgang for kundene på grunn av valutaen, sier han, og viser til følgende priser:

– 49-50 kroner på 3-4, 50,50-51,50 kroner på 4-5 og 51,50-52,50 kroner på 5-6. Jeg er litt usikker på 6+ på grunn av problemer med «flyhelvete». Vi kjører alt vi får på fly og sender resten på Europa. I Kina er det jo eventyrpriser, 80 til 100 kroner på 6+, påpeker han.

– Det er litt lettere. Litt bedre på transport. 49-50 kroner. Jeg ser ikke noen prispremie på 6+, sier en eksportør.

Sjåfører
Utfordringene knyttet til transport er, også i dag, et mer sentralt tema for markedsaktørene enn selve prisdiskusjonen.

– Det går sidelengs. Det er transportutfordringer på biler i Norge. Transporten hemmer det meste. Utfordringer over hele linjen å få tak i sjåfører. Jeg tror det vil være langvarig. Det er ikke bare laks som kommer tilbake etter corona. Det går jo på bil det meste, sier en eksportør.

– Det har vært et varslet problem i lang tid. Alle har gått på luselønn. Jeg ser i Europa – de mangler flere hundretusen sjåfører, fortsetter han.

– Se på containertrafikken til Asia; den har tredoblet seg i pris. Hele logistikksystemet har gått i stå.

– Du skal ikke kjøpe på deg en bil uten å vite at du har transport. Skal du kjøpe en spotbil [i Nord-Norge] i dag, så koster den 50-60.000 kroner til Oslo. Du må jo kjøre den tom opp igjen. Det er i spotmarkedet, vi som har avtaler betaler mindre selvfølgelig. Du kan ikke ringe en sjåfør og få en bil i morgen for å si det sånn. Det kan du bare glemme. Folk gidder ikke å jobbe gratis lengre. Hvis vi ikke tar dette innover oss vil det vare ved i lang, lang tid. Løsningen er kanskje at en må frakte mer på sjø.