Utvikler nye markeder

Nyheter
624

– Laksen har falt litt i pris, så den er blitt mer konkurransedyktig i flere markeder. Det fører jo til økt salg. Flyfisk gjelder noe, men foredlingsindustrien opplever prisene nå som lave, og kjøper inn for å produsere for jul, sier Botholf Stolt-Nielsen til iLaks.

Stolt-Nielsen driver ålesundeksportøren Ocean Supreme, som har sin hovedaktivitet rettet mot Asia, primært på fly.

Underliggende vekst
– Generelt sett er laks et lett tilgjengelig og bra produkt. Vi ser det er vekst i mange storbyer, flere restauranter, hoteller og supermarkeder og det fører til vekst i forbruk. Det er en underliggende vekst i mange markeder rundt i verden, spesielt til anvendelse til sushi og sashimi. I Japan utgjør laksen litt av et fat med sushi og sashimi, men i andre markeder, som ikke har samme forhold til tuna og annen villfisk,  utgjør laksen veldig mye. Den er tilgjengelig fersk 365 dager i året.

– Tilgjengelighet, tilgjengelighet og tilgjengelighet er forcen til laksen. Det er fersk fisk som betyr noe i supermarkeder, påpeker han.

– Veksten i verden er veldig mye i Asia: Vekst i levestandard, bruttonasjonalprodukt, kjøpekraft. Flere får penger, det kommer flere supermarkeder og restauranter. Laksen passer perfekt inn, sier Stolt-Nielsen, og understreker at det har vært en underliggende bra etterspørselsvekst på laks de siste årene.

Nye markeder
Filetmarkedet har fått seg et løft etter at Russland stengte sine grenser for norsk laks. Russerne kjøper primært hel, sløyd laks, for selv å ta seg av foredlingen av fisken på egne fabrikker. Nå må norske oppdrettere og eksportører snu seg rundt og finne nye tagere av norsk laks. En løsning er å filetere fersk fiske og sende den med fly til interkontinentale markeder. Særlig gjelder det i markeder hvor Chile tradisjonelt har stått sterkt. Chile, som har gått klar av Russlands-importforbud, har satt av mye fisk til å forsyne dette markedet, noe som naturligvis rammer dets evne til å betjene andre.

Markedet for ferske laksefileter ut av Norge har nemlig tatt seg merkbart opp i det siste. Blant destinasjonene som øker mest er Japan, USA og Singapore – alle klassiske “flyfisk-markeder”. Den gamle sushi-storhet Japan tok inn 178 tonn ferske laksefileter i forrige uke. Det er 38 prosent mer enn samme uke i 2013. Totalt i år har Japan kjøpt 6.002 tonn filet fra Norge i år – opp 1.482 tonn fra i fjor, viser eksportstatistikken fra Norges Sjømatråd.

Tøff konkurranse
– Vi ser også at det blir større konkurranse på markedet. Når de ikke kan selge på Russland, ser mange seg om etter nye markeder, sier Stolt-Nielsen og betegner det som en tøff konkurranse.

Intensiteten har tatt seg opp etter Russland stengte grensene sine for norsk og skotsk laks 7. august. Chiles aller viktigste laksemarked, USA, øker voldsomt på norsk laks nå. I forrige kjøpte USA 148 tonn ferske laksefileter. Det er nok til å fylle lasterommene til syv Boeing 747. En ordinær passasjerversjon av Jumbo Jet tar 20-25 tonn last (inkludert emballasje og is). Cargo-versjonen tar 110 tonn last.

Med det tredobler amerikanerne sine innkjøp av ferske fileter fra Norge fra samme uke i fjor. USA har importert 6.017 tonn fersk filet fra Norge i år – en oppgang  på 280 prosent fra i fjor. Også fjerne destinasjoner som Singapore, Israel, Australia og Thailand markerer seg med kraftig økning (år over år) på ferske flybårne fileter.

– Ja, vi merker det er flere som ser på andre markeder, deriblant Asia, sier Stolt-Nielsen.