– Unike muligheter for å være i viral dialog

Nyheter
545

– Jeg og min kollega Lars Fredrik Martinussen holder kurs i sosiale medier og digital kommunikasjon, sier Geir Bakkevoll. Han er kommunikasjonssjef ved Sjømatrådet, som holder hus i Tromsø.

– Sjømatrådet tilbyr dette som kompetanseheving til alle bedrifter i næringa som ønsker det og som lurer på hva som kjennetegner kommunikasjonen i sosiale medier og skiller den fra annen kommunikasjon.

– Hvordan og hvorfor være til stede? Lurer du på hva din merkevares eller din bedrifts personlighet i sosiale medier er? Hvordan måle rekkevidden i sosiale medier? Hvordan utvide rekkevidden? Inviter oss på besøk, og vi kommer fri og franko, reklamerer han.

– Vi bruker ulike plattformer som vi kjenner i dag som eksempler, men viser framfor alt hvordan teknologien har endret – eller har potensialet til å endre – virksomheters kommunikasjon radikalt.

– Hvor viktig er sosiale medier og digital kommunikasjon om, la oss si, fem år versus tradisjonelle papir- og etermedier?

– De enkelte plattformene og teknologien vil garantert være annerledes om et eller fem år, eller i neste måned for den saks skyld. Det som ikke vil endre seg, er at virksomheter bør innrette seg for å jobbe med den verdifulle og dialogbaserte kommunikasjonen fra mange til mange. Sosiale medier er to ting: For de første er de medier i medielandskapet, som både nå og i framtiden vil fungere i samspillet med tradisjonelle medier. For det andre er de et nettverksfenomen med sine unike muligheter for å være i viral dialog med sine omgivelser, svarer han.

– Dette handler om mennesker og menneskelig kommunikasjon, som ikke er ny, men gjort mer effektiv og åpen gjennom ny teknologi, utdyper Bakkevoll.