Unge tyskere spiser mer laks

Nyheter
1806

Sushi-bølgen har for alvor truffet Tyskland. Det er spesielt de unge som sverger til den populære retten, og det er godt nytt for den norske lakseeksporten.

Tirsdag i denne uken presenterte Sjømatrådet en rykende fersk sjømatstudie som er gjennomført med 1.000 respondenter i Tyskland, i tillegg til egne fokusgrupper i Hamburg og München.

De unge elsker laks
Sjømatstudien viser at 57 prosent av tyskerne spiser sjømat minst en gang i uken, men at det totale konsumet likevel ikke er mer enn 13,7 kilo per innbygger i året. Det er langt unna Norge, der hver nordmann i snitt spiser 50 kilo sjømat i året.

– Våre data viser at konsumet av fersk laks har mer enn fordoblet seg på fem år. Litt overraskende er det at det er de unge mellom 20 og 34 år som har lagt sin elsk på laksen, og det skyldes i stor grad at de spiser oftere sushi. En av tre i denne aldersgruppen opplyser at de spiser mer laks nå enn for ett år siden. Mange av dem sier sågar at de spiser laks to eller flere ganger i uken, sier Sjømatrådets analytiker på forbrukeradferd, Lars Moksness.

Sushi oppleves av de spurte som et godt alternativ til både middags- og kveldsmat i midtukene. Aller helst spises den på en restaurant, men take-a-way og ferdigpakket sushi fra supermarkedene er også populært. Felles for alle aldersgruppene er at laks er den foretrukne fisken i sushi-segmentet.

Krav til åpenhet
– Det spesielle med det tyske markedet er at fisken i liten grad konsumeres som et varmt hovedmåltid. Sjømaten spises gjerne i mindre porsjoner, som fiskekake på et rundstykke eller røket laks på en brødskive. Det er en årsak som påvirker totalkonsumet. Når det gjelder Norges posisjon i Tyskland, er det ingen tvil om at norsk sjømat blir lagt merke til. Studien viser at Norge er det landet tyskerne forbinder aller mest med sjømat, og i tillegg har norsk sjømat et veldig godt og stabilt omdømme, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Tyskland, Gitte Hannemann Mollan.

Tyskland består av 82,7 millioner innbyggere og har Europas største økonomi. Tyskerne er mest kjent for sitt kjøttkonsum, men nå får stadig flere opp øyene for sjømat. Tyskland er blant annet blitt det største konsumlandet for norsk laks. I 2018 kjøpte Tyskland norsk laks for 2,95 milliarder kroner, noe som utgjorde 81 prosent av den totale eksportverdien av sjømat fra Norge til Tyskland.

– Trendbildet i sjømatstudien viser ellers at mat er blitt mer enn sunnhet. Når tyskerne velger proteinkilder, knyttes det gjerne til livsstil og verdier. Derfor øker kravene til produsentene om både åpenhet og miljøsertifiseringer. Forbrukerne er stadig mer opptatt av opphav, mattrygghet og bærekraft, og det jakter de informasjon om. Sjømatstudien forteller oss at det er viktig å fortsette å jobbe med synlighet av opphavsland på forpakninger og at bærekraftaspektet og mattrygghet er noe forbrukerne ønsker å vite enda mer om, sier Moksness.

Salgssjef Agnethe Lødøen i Seaborn Foto: Norges sjømatråd

Salgssjef Agnethe Lødøen i Seaborn var en av dem som var til stede i Hamburg. Hun var spesielt opptatt av VAP-segmentet (Value Added Products) og var interessert i å få økt kunnskap om nettopp dette markedet.

Stor etterspørsel
– Vi har jo hele tiden vært opptatt av det tyske markedet, da det er stor etterspørsel etter spesielt laks her. VAP er et voksende marked, og da er det viktig å vite hvilke produkter som er etterspurt og få oversikt over hvem jeg kan ta kontakt med i Tyskland. Vi var også på en butikkrunde for å se hvordan porsjonene er pakket og hvordan de presenteres i butikkene, sier Lødøen.

Hun merket seg at interessen for økologisk laks, miljøsertifiseringer og bærekraft er ekstra stor i det tyske markedet.

– Forbrukerne er generelt opptatte av at det de handler og spiser bidrar til å ta vare på både fisken og miljøet. Derfor ønsker å vite historien om laksen og vite hvordan den pakkes. Tyskland er jo kjent for sin kildesortering, så her er det ekstra viktig å tilby miljøvennlige forpakninger. I Seaborn er vi opptatt av dette og var blant annet først ute med miljøvennlige vakuumpakninger, sier Lødøen.