Tyrkiske verft svarer på kritikken: – Villedende

Som Turkish Ship, Yacht, and Marine Services Exporters’ Association (GYHIB) kan vårt oppdrag defineres som å bidra med bærekraftig økonomisk utvikling til tyrkisk skips- og yachtsektor gjennom å forbedre eksporten. Våre handelsforbindelser med Norge har vært gode og blir stadig bedre. Mange av de tyrkiske verftene er tilknyttet GYHIB og Turkish Shipbuilders Association (GISBIR), som har som mål å kontinuerlig forbedre verftsindustrien for å tilpasse seg og etterkomme internasjonale krav, og er medlem av SeaEurope (European Association of Shipbuilding) som fokuserer på alle relevante spørsmål og team innen den europeiske verftsindustrien.

Vi beklager å høre om artiklene publisert i norsk presse 16. og 17. januar om arbeidsforholdene ved tyrkiske verft. De er villedende.

I 2023 sysselsatte industrien mellom 70.000 og 85.000 arbeidere, og i dag jobber totalt 85 verft i Tyrkia med vedlikehold og ombygging av fartøy, og 20 verft jobber med nybygging av fartøy. I tillegg påtar en rekke underleverandører leveranser og yter tjenester til industrien. Bransjen med hele nettverket av underleverandører har stor betydning for Tyrkia, og det er derfor svært viktig at den oppfyller de krav og forventninger som alle kunder måtte ha.

De siste årene har den tyrkiske verftsindustrien spesialisert seg på «høyteknologiske fartøyer» med svært moderne utstyr, og fremdriftsmaskineri basert på LNG og batteripakker. Verftene bygger, utfører arbeid på og yter tjenester til fartøy som i mange tilfeller er spesialfartøyer, brukt innen havfiske, subsea, offshore vindvedlikehold, passasjerfartøy og fergedrift. Kundene har svært strenge krav til både spesifikasjon og utstyr til fartøyene, samt arbeidsytelse.

I den tyrkiske verftsindustrien har alle ansatte ansettelseskontrakter, inkludert selvfølgelig alle operatører. Tilsvarende har alle underleverandører kontrakter. Kontraktene inneholder bestemmelser som sikrer arbeidstid, lønnsvilkår og særgoder, og verftene er forpliktet til også å sørge for lønnsutbetalinger samt andre sosiale goder til ansatte hos underleverandører.

Minimumslønn er regulert av tyrkiske myndigheter og er dermed ikke bestemt av verftsindustrien. For å sikre god og kvalifisert tilgang til arbeidsledere, sveisere, rørleggere og andre spesialfunksjoner er lønn over det som er satt som minstelønn. Gjennomsnittlig månedslønn i bransjen er cirka 2.000 euro per måned – netto – etter skattefradrag verftene er pålagt å gjøre.

Alle som er ansatt i verftsbransjen må ha tilfredsstillende sertifisering før arbeidet starter. Sertifiseringen utføres enten av myndighetene. I tillegg til dette kreves det en generell sikkerhetsopplæring eller et generelt sikkerhetskurs for alle arbeidere som arbeider i verftsindustrien. Dette må gjennomføres – med godkjenning – før arbeidet kan starte. I tillegg til dette gjennomgår de respektive kategoriene av arbeidere spesielle sikkerhetskurs eller sikkerhetsopplæringsmoduler, tilpasset det spesifikke arbeidet de skal utføre. Disse kursene og opplæringen skjer gjennom fysiske møter med høyt kvalifiserte ledere. I tillegg til dette har GISBIR utviklet og tilbyr verftsindustrien tilleggsopplæring ved virtuelle opplæringsmoduler – «e-learning» – basert på fjernopplæring i opplæringslaboratorier. Dette er støttet av EU-midler fra EU IPA (EuroAID/162207/ID/ACT/TR – «Trygge verft med teknologibasert opplæring»). En rekke verft benytter seg av denne muligheten, og programmet gir for tiden muligheten til å la 6.000 arbeidere per år gjennomgå opplæringsprogrammene som tilbys, og er tilgjengelig for alle innen industrien.

Godkjent sikkerhetsopplæring er gyldig i ett år, noe som betyr at arbeidstakere årlig skal gjennom et repetisjons- eller oppfølgingskurs, i mange tilfeller som digitale timer, men i noen tilfeller også som fysiske møter med veiledning fra kvalifisert personell. Alle som arbeider i verftsindustrien er pålagt å bruke sikkerhetsutstyr og selvfølgelig følge eller følge alle sikkerhetsprosedyrer. Manglende overholdelse kan medføre bøter på de aktuelle verftene. I tillegg til dette gjennomgår alle arbeidstakere – uansett kategori – nødvendige helsesjekker ved sykehus eller kvalifiserte og godkjente leger.

Verftene er pålagt å verifisere at alle arbeidere har (i) godkjent og gyldig sikkerhetsopplæring, (ii) gjennomgått tilstrekkelig helseundersøkelse, og (iii) har kontrakter inkludert arbeidstid, lønn, sosiale forsikringer og goder. Hvis disse forholdene oppdages å ikke å være i orden, kan de aktuelle verftene bøtelegges. Periodiske kontroller utføres av myndighetene, som utfører både varslede og stikkprøvekontroller i verftsbransjen. I tillegg til dette kommer selvsagt tilsyn etter melding fra arbeidere eller spesielle opplysninger som tilsier at tilsyn bør eller må gjennomføres. I tillegg til inspeksjoner som utføres av myndigheter, utfører GISBIR inspeksjoner av verftene, med spesialteam som dekker helse og sikkerhet, hygiene, maskin og elektro/elektrisitet. På denne måten tilstreber GISBIR å sikre at krav til drift av verft og arbeidsforhold oppfylles av medlemmene.

Alle arbeidsulykker – uansett årsak og utfall – skal meldes til myndighetene. Statistikk utarbeides og gjøres tilgjengelig, og synliggjør ulykker/hendelser og deres årsaker – så langt dette kan fastslås. For årene 2021 til og med 2023 er det rapportert om totalt 13 dødsfall; to i 2021, fem i 2022 og seks i 2023. Ethvert dødsfall og alle andre alvorlige hendelser er selvsagt uakseptable, og det arbeides for å redusere dem. På grunn av økende bevissthet hos alle ansatte ved verftene og entreprenørene, og målrettet arbeid – inkludert inspeksjoner – forventes statistikken å bli betydelig bedre.

Vi håper dette brevet kan bidra til en mer nøyaktig presentasjon og oppfatning av arbeidsforholdene i den tyrkiske verftsindustrien.