– Det eksisterer ingen øvre grense eller faktisk begrensning i antall kilo per kubikk som kan knyttes mot Transportforskriften. I transportforskriften er det beskrevet at transportene skal gjennomføres på en skånsom måte som er tilpasset fiskens tilstand ut i fra art, utviklingsstadium, kondisjon, sultetid og andre forhold. Både transporttid og tetthet skal være tilpasset forhold som kan ha betydning for fiskens velferd. Maksimal mengde om bord i våre fartøy handler både om hvordan den levende lasten fordeler seg i rommene – og ikke minst at fiskevelferden ivaretas, sier veteranen Lorentzsen i brønnbåtnæringa og Norsk Fisketransport (NFT).
Det som kommentar til hva representanter fra rederiet Rostein mandag framholdt på iLaks.
Les også: Ingen banker «Ro Fjell»
Trygt med 200 kilo kubikken
Konkret går NFT sitt fartøy MS «Havtrans» (tidligere «Stormy») trygt og godt med 200 kilo per kubikk i åpen transport. Det samme vil kommende nybygg MS «Namsos» selvfølgelig også gjøre, skriver NFT i en pressemelding.
Videre går «Havtrans» med 150 kilo per kubikk i lukket transport med RSW kjøling. Mens MS «Namsos» her vil kunne ta 180 kilo per kubikk i lukket transport med tilsvarende kjølesystem.
– Konvensjonelle brønnbåter kan ikke sammenlignes med «Havtrans» og «Namsos». Vi snakker om transporter med andre og nye løsninger hvor nevnte mengde og tetthet ikke er noe problem i forhold til fiskevelferden. I praksis vil de to nevnte fartøyene kunne transportere 640 tonn, sier Lorentzsen.
– I tilfellet hvor MS «Havtrans» fraktet drøye 580 tonn laks, siktet vi til rekordnotering i antall kilo per kubikk fraktet i en transport, understreker Børge Lorentzsen – som med et glimt i øyet fortsatt vil fastholde at det er verdensrekord.
Fart og teknologi
– De 580 tonnene ble ikke minst trygt transportert i en servicefart på om lag 14 knop og dette med et bunkersforbruk som er meget gunstig i forhold til sammenlignbare alternativer. Og ikke minst det viktige forhold at alt av transportvann og ulike substanser filtreres og holdes under kontroll, supplerer administrerende direktør Harry Bøe i NFT.
– Aktuell teknologi og utstyr gjør at vi blant annet kan ligge ved lokalitetene i avlusningsoppdrag uten å gjøre avbrudd for å gå til droppsoner, noe som medfører mye bedre utnyttelse av fartøyet, og som igjen også kommer kunden til gode, sier driftssjef Børge Lorentzsen i NFT.