Tror på dobling av USA-markedet

Nyheter
1475

Atlantic Sapphire og Marine Harvest tror begge laksekonsumet i USA kan gå fra 400.000 til 800.000 tonn.

Den medlemsbaserte grossistkjeden Sam’s Club er definitivt stedet for å kjøpe 82 tommers flatskjerm-tv og hele brett med cupcakes. Her kjøres det en gros: Paller og store kvanta. Men sjømat, ikke minst laks, vies beskjeden plass.

Laksefileter til salgs ved Sam’s Club i Miami. Foto: Aslak Berge

Det speiler da også den jevne amerikaneres fiskeforbruk. Mens konsumet av kylling og biff per capita, ifølge The National Chicken Council, er henholdsvis 45 og 30 kilo per år, spises det i snitt et drøyt kilo atlantisk laks i året i USA.

Sjømat gis noe større areal hos verdens største supermarkedkjede, Walmart. Men fiskedisken ved Walmart Doral i Miami er fortsatt ganske marginal sammenlignet med biffavdelingen.

Les også: Når kommer tunge merkevarer til laksebransjen?

Liten fiskedisk hos Walmart i Miami

Chilensk
Her er, ikke overraskende, primært chilensk laks representert. Og rikelig av vakumert ferskpakket tilapia. I den trange kjøledisken dominerer Marine Harvests Rebel Fish-merkevare, sammen med ferske og røykte fileter.

Det er mye å gå på i forbindelse med presentasjon og prioritering av sjømat. Fristende utstillinger av blodfersk, skinnende sjømat hvilende på senger av isbiter glimrer med sitt fravær. Her har de amerikanske dagligvaregigantene mye å lære av sentraleuropeiske supermarkedkjeder.

– USA-konsumet kan dobles hvis dagligvarekjedene kan lære seg å presentere sjømaten bedre, sier konsernsjef i Atlantic Sapphire, Johan E. Andreassen til iLaks.

Endrer spillet
USA-markedet konsumerer om lag 400.000 tonn laks i året. Det er mye totalt sett, men ikke særlig mye per capita.

Joe Fidalgo er leder Marine Harvests satsing på konsumprodukter i USA. Foto: Trine Forsland

Marine Harvests administrerende direktør for Consumer Products i USA, Joe Fidalgo, tror det er mulig å utvikle dette.

Prepacked (forhåndspakkede porsjoner – red. anm.) endrer spillet. Vi så det i Europa. Det skjer også i USA, sier han uten å blunke.

Fidalgo ser flere klare drivere bak utviklingen.

– Det er en stor bevissthet rundt det å spise sunt. Vår evne til å tilby fersk fisk over hele USA endrer også spillet. Nå kan en få fersk fisk hver dag over hele landet. Tilgjengelighet er viktig. Vi har også en diversifisert produktportefølje som vi bringer til markedet. Det er sentralt å gi trygghet for at produktet er ferskt.

Ett kilo
– Hvis jeg tror alles mål er ett kilo mer per person, tar jeg ikke feil. Det er ikke et urealistisk mål. Det bor 325 millioner mennesker her. Med så mange mennesker blir det et stort tall. I fjor vokste det samlede sjømatkonsumet med ett kilo, påpeker han.

– Hvor mye tror du USA-markedet kan vokse?

– Jeg vil ikke gi et spesifikt tall. Men vi vil gi et trygt, godt og sunt produkt, slik at den som kjøper det får en god opplevelse, sier Fidalgo.