Statens vegvesen vil utlyse en utviklingskontrakt på hydrogenferge i 2018, som kan stå ferdig i 2021.
Aarskog, som forsker på hydrogen ved Institutt for Energiteknikk (IFE) tror den første hydrogenbåten kommer før det.
– Jeg tror vi ser første hydrogenbåt i drift i næringsvirksomhet i 2018, sier han.
Og det kan bli en fiskebåt eller en arbeidsbåt i oppdrettsnæringen, tror IFE-forskeren. Årsaken er at han mener det vil være lurt å starte med noe mindre komplisert.
– En saktegående sjark med et opplært mannskap på 1-2 personer er langt lettere å forholde seg til enn en hurtiggående passasjerbåt med 100 utrente passasjerer og strenge krav til vekt og rutetid, sier han.
På Vestlandet
Den første elsjarken, «Karoline» kom på sjøen i fjor, og hadde i august gått i ett år uten driftsavbrudd. Neste skritt kan være en hydrogensjark.
– En fiskebåt eller en servicebåt i oppdrettsnæringen passer godt med driftsmønsteret ved hydrogendrift. Den går forholdsvis sakte, og ligger i ro store deler av dagen. I tillegg har den en driftssyklus på et døgn, som passer godt med tanke på fylling av hydrogen.
– Hvor tror du den første hydrogenbåten kommer?
– Jeg tipper den kommer på Vestlandet et sted. Vi ser mange aktører som er interessert i å få dette på plass så fort som mulig. For de som bygger disse båtene har det en stor verdi å komme tidlig med i gamet, og få erfaring tidlig, sier Aarskog.
Som for sol
Han viser til at verdens første elferge, «Ampere» ble bygget og satt i drift på Vestlandet.
Foreløpig er den største utfordringen at det er dyrt å gå over til fremdriftssystemer for hydrogen.
– De blir ikke masseprodusert, men består av mange håndlagde deler i små volum. Hvis man får en markedsvekst med høyere produksjon, vil prisen bli overkommelig, sier IFE-forskeren.
Han tror utviklingen i bilbransjen, der flere hydrogenbiler nå er lansert, vil bidra. Nylig ble den hydrogenelektriske lastebilen Nikola One lansert.
– Jeg tror også prisutviklingen til brenselceller for hydrogen vil tilsvare den innen solcellemarkedet, sier Aarskog.
Prisen på solenergi har falt med 50 prosent på ett år, og fortsetter å falle.
Lettere enn batteri
Den største fordelen med hydrogen er nemlig at det gir null utslipp av CO2 hvis hydrogenet er fremstilt med ren kraft.
– Hydrogen gir også ingen NOx-utslipp, null partikkelutslipp og ingen svovelutslipp. Det siste er viktig i områder som sliter med luftkvaliteten.
Fordelen sammenlignet med batteri er vekten, som er 10 ganger lavere for komprimert hydrogen og 20-30 ganger lavere for flytende hydrogen.
– De fleste skip har ikke mulighet til å lade 1-2 ganger i timen. Hydrogen er eneste muligheten til nullutslippsteknologi som kan brukes på nesten alle typer skip, sier Aarskog.
Ferge i 2021
Daglig leder i NCE Maritime Cleantech, Hege Økland, tror en hydrogenferge i 2021 blir den første kommersielle hydrogenbåten.
– Jeg tror det er mer realistisk. Det handler om at du må ha infrastrukturen på plass, sier hun.
Spesielt forskningsmiljøene i klyngen er opptatt av hydrogen, ifølge Økland.
– Mange av industriaktørene begynte å jobbe med dette for 10-15 år siden. Da var det sagt at det ville ta ti år, nå er det gått vel så det. Men føringen Statens vegvesen kommer med, har gjort at mange har begynt å se på det på nytt, sier hun.
Nylig kom meldingen at verdens første hydrogenferge kan bli bygget på Fiskerstrand verft i Sunnmøre.
Testsenter
IFE, som ligger på Kjeller utenfor Oslo, etablerer nå et testsenter for hydrogen med brenselceller, batterier, elektolysør, og systemer for hybriddrift.
– Dette er nasjonal infrastruktur betalt av Forskningsrådet. I prinsippet kan hvem som helst komme inn og kjøre tester i laboratoriet. Målet er at det skal bli enklere for norske aktører å ta del i utviklingen innen hydrogensystemer som kommer, sier Aarskog.