– En veldig interessant avtale og et særs spennende oppdrag. Det sier daglig leder Ola Krystad om kontakten med det islandske oppdrettsselskapet Arnarlax nordvest på Island.
I juli var det dåp og overtakelse av det multifunksjonelle servicefartøyet Troll levert av Moen Marin. Etter innkjøring og en periode med diverse oppdrag i Midt-Norge, tar KB Dykk og ikke minst båtens besetning det store spranget: 1.100 år etter landnåmstida – den første store bosetningen av nordmenn på Island – skal Troll og KB Dykk gjøre seg gjeldende i fjorder nordvest på sagaøya.
– Dette blir noe helt nytt for oss og våre medarbeidere. Samtidig er vi veldig åpne for å utvide selskapets farts- og operasjonsområde, sier daglig leder. Fram til i dag opererer KB Dykk for ulike oppdragsgivere på strekningen Midt-Norge til Finnmark.
Serviceselskapet har de siste årene planlagt og iverksatt en storstilt omstilling; med investering fartøy og materiell, samt mer enn dobling av den faste staben. Per i dag teller virksomheten, som er et datterselskap i NTS ASA med hovedbase i Rørvik/Ottersøy, drøye 50 faste medarbeidere.
Omdømme og kompetanse
– Island er en havbruksnasjon i vekst. Landet ønsker næringa velkommen og vi i KB Dykk vil gjerne delta. Det i likhet med andre norske aktører som nå er inne på sagaøya, sier Ola Krystad.
I utgangspunktet vil oppdraget for Troll og besetningen være tidsbegrenset til cirka en måned. Konkret skal to anlegg settes ut i fjorder på nordvestsida av øya. Arnarlax er et relativt nystartet selskap med egen smoltproduksjon og tillatelse til produksjon av 15.000 tonn laks årlig. Selskapets aktiviteter skjer ut fra Bildudalur, og målet er vekst innenfor alle deler av produksjonen.
Om valget av nordtrønderske selskapet som samarbeidspartner sier produksjonsleder Gaute Hilling i Arnarlax:
– Vi fikk fine referanser på KB Dykk. Selskapet har medarbeidere med godt omdømme, kompetanse og erfaring. Og ikke minst er helt nye Troll på 24 meter en egnet båt til å gå over «fjorden», og for videre å kunne operere i de til dels værmessig tøffe lokalitetene, sier Hilling.
Oslo-Bodø sjøveien…
KB Dykk ved daglig leder takker i utgangspunktet for tilliten og oppdraget. Samtidig blir runden til Island en helt ny utfordring for både selskapet og besetningen. Avstanden fra dagens avgang i Molde til planlagt anløpshavn tilsvarer distansen Oslo-Bodø sjøveien.
– Vi tar høyde for at dette kan bli ekstra krevende. Samtidig blir dette et oppdrag som bokstavelig talt vil bringe KB Dykk enda noen steg videre, mener daglig leder Ola Krystad ved avgangen for det 24 meter lange servicefartøyet Troll til Island.
For overfarten er den faste besetningen på fire forsterket med en leieskipper med nødvendig sertifikat. Og ikke minst har Troll fått godkjenning for utvidet fartsområde – og går rett vest med et lasterom stuet av tilpasset utstyr for den nye utfordringen på nordvestsida av Island.
Nøkkelopplysninger Troll – byggenummer 139 fra Moen Marin
Lengde: 23,98 meter
Bredde: 11,20 meter
Hovedmotor: Catepillar C32, 1000 hk.
Gir: Finnøy G42FK
Vripropellanlegg: Finnøy P50, Ø1900mm med dyse
Generatorer: 1 stk. Catepillar C18 og 1 stk. Catepillar C7.1
Fart: Cirka 12 knop
Design: Marin Design AS
Nyttelast: 150 tonn
Kran: Palfinger PK90002 og Palfinger 65002
Vinsj: MB Hydraulikk splitvinsj 60 tonn og 10 tonn
Capstan: MB Hydraulikk, 2 stk. 3 tonn og 2 stk. 8 tonn.
Thrustere: MB Hydraulikk, 2 stk. a 200 hk
Navigasjon: Navy Rørvik