Selskapet har kontrahert både en ny brønnbåt og et servicefartøy, begge batteri-hybriddrevne.
Med disse fartøyene har Trident Aqua Service nå syv fartøy under bygging, og totalt 69 fartøy, fremgår det av en pressemelding.
Selskapets nye fartøy kombinerer høyteknologiske løsninger og innovativ design, og møter de strengeste kravene til miljø, biosikkerhet og fiskevelferd for fremtidens havbruk. Investeringen i batteri-hybride fartøy gir betydelig utslippsreduksjon, samtidig som driftssikkerheten og effektiviteten ivaretas.
Ny brønnbåt fra Zamakona
Den nye brønnbåten, utviklet av Salt Ship Design, bygges ved Zamakona-verftet i Bilbao, og blir det fjerde fartøyet rederiet kontraherer der. Fartøyet får en kapasitet på 4000 m³ og blir utstyrt med et toppmoderne fiskehåndteringssystem levert av MMC First Process, et kraftig revers-osmose-anlegg og hybrid fremdrift. MIL Shipping har tilrettelagt kontraktsprosessen.
– Satsingen innebærer ikke bare en betydelig kapasitetsøkning, men også en forsterkning av vår evne til å levere de beste tjenestene til våre kunder og fremtidige kunder verden over, sier Arild Aasmyr, administrerende direktør i Trident Aqua Services.
Fartøyet får en svært fleksibel plattform som kan tilpasses ulike kundebehov, og nybygget gjenspeiler også Tridents sterke posisjon innen ferskvannsbasert behandling mot lakselus og AGD (amoebisk gjellesykdom).
– Zamakona styrker samarbeidet med Trident Aqua Services og bidrar aktivt til selskapets videre vekst. Den nye kontrakten er en stor suksess for verftet, og sikrer Zamakona en solid ordrebok for de kommende tre årene, sier styreleder i Zamakona, Pedro Garaygordobil.
Servicefartøy fra Sletta Verft
Samtidig kontraherer Trident Aqua Services et nytt servicefartøyet på 27 meter som skal bygges ved Sletta Verft. Fartøyet er designet av Solstrand Trading, og blir det 17 fartøyet som Sletta Verft leverer til Trident.
– Vi setter stor pris på tilliten og ser frem til å levere enda et fartøy som både vi og Trident Aqua Services kan være stolte av. Prosjektet bygger videre på vårt gode og langvarige samarbeid, og vi gleder oss til nok en gang å vise hva vi kan levere av topp moderne fartøy, sier Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft.
Fartøyet er spesialutviklet for komplekse serviceoppdrag i havbruksnæringen, med en batteripakke på 1.570 kWh. Kombinert med kraftig dekksutrustning og ROV-system som utfører bolteboring ned til 300 meter er fartøyet svært godt rigget for trygg og effektiv drift.
– Vi trenger partnere som leverer både innovasjon og kvalitet og som deler vår ambisjon om å ligge i front på teknologi og bærekraft. Både Zamakona og Sletta Verft kjenner oss, utfordrer oss og har levert høy kvalitet og pålitelighet i tidligere prosjekter. Vi er trygge på at de vil gjøre det samme denne gangen. Fartøyene blir viktige bidrag som styrker flåten vår betraktelig, sier Trident-sjef Aasmyr.
Rederiet fikk nylig levert «Multi Frontier», også bygget ved Sletta Verft, og har i tillegg fartøyene «Multi Installer» og «Multi Master» under bygging hos samme verft.
– For oss handler det om å være en partner kundene kan stole på. Med bransjens dyktigste mannskap, som forener maritim ekspertise med topp moderne fartøy, er vi rustet til å levere kvalitet i alle ledd, avslutter han.