Flykjøp gikk i vasken.
Det var i slutten av juni ifjor det ble kjent at Bakkafrost ville kjøpe seg sitt eget fly, en Boeing 757, for å frakte laks fra Færøyene til New York.
Bakkafrost flyr mye laks til USA via Heathrow flyplass i London, noe som øker flytiden og krever store mengder is for å holde fisken nedkjølt. Flyet skulle bygges om til et «flygende kjøleskap» med kapasitet til 35 tonn fersk laks. Laks som slaktes på Færøyene vil nå en flyplass i New Jersey i tide til å nå amerikanske grossister og restauranter tidlig neste morgen, skrev The Guardian.
– Å redusere karbonavtrykket vårt til USA er et stort skritt, og det er veldig viktig at kundene våre får høykvalitetsprodukter. Ved å redusere transporttidene betyr det at forbrukere i New York og østkysten har svært ferske råvarer og redusert matsvinn, kommenterte Regin Jacobsen, administrerende direktør i Bakkafrost.
Seinere på sommeren annonserte Bakkafrost også planer om å etablere sitt eget flyselskap.
Nå viser det seg at flykjøpet har gått i vasken.
– Det stemmer at flyet vi skulle kjøpe ikke kom på plass som planlagt. For å få registrert et fly i det europeiske luftfartsregisteret er det utrolig mye dokumentasjon som må på plass. Flyet vi skulle kjøpe var fra 1990-tallet, og hadde hatt flere eiere i ulike land. Selger klarte ikke å skaffe all dokumentasjon helt tilbake til det var nytt, og det ble aldri noe av kjøpet, sier Regin Jacobsen til Dagens Næringsliv.
Selskapet har imidlertid funnet et annet fly, og håper på en snarlig løsning.
– Flyet vi har identifisert nå er rundt ti år yngre, og har kun gått i USA. Dokumentasjonen burde være lettere å skaffe, og er en forutsetning for at handelen blir fullført. Vi håper å være i drift i løpet av sommeren, sier Regin Jacobsen.