Transportkrisen kan bli verre: – Det er på en måte en litt varslet situasjon

Nyheter
0

Rema har nådd taket.

Normalt har Rema Distribusjon rundt 50 egne trailere i Nordnorge i uka. De aller fleste går sørover med fisk. Noe volum går til egne butikker, men vel 1.000 tonn av dette skal videre med fly eller bil ut av landet.

Det er snart tre år siden Rema Distribusjon iverksatte strategien med å bli en stor aktør på sydvendt transport, primært via tog fra Narvik eller Fauske. De bruker ikke utenlandske transportører, men har fokus  på togtransport.

– Vi har gradvis bygd opp denne løsningen, men nå har vi kommet til et tak. Vi har ikke mer kapasitet å tilby. Alt vi har av materiell nordpå tar fisk med sørover. Vi har noen få samarbeidspartnere som har kunnet bistå med et fåtall trailere i uka, forteller transportdirektør Rune Herje i Rema Distribusjon til iLaks.

Rune Herje er trafikkdirektør i Rema Distribusjon.

– Det er på en måte en litt varslet situasjon. Vi har sett det gjennomgående siden koronaen kom, at det har blitt mindre utenlandske trailere i Norge, og spesielt nordover. Det er mindre utenlandske sjåfører å få tak i, generelt vanskeligere å skaffe sjåfører, sier Herje.

– Det er mindre tilgang på materiell, og det materiellet vi har er mye bedre utnyttet nå, enn for to år siden. Vi har sett tendensen i en tid nå. Volumene på det som skal fra nord til sør har økt, men det verken spises mer mat eller bor mer folk nord nå enn for to år siden. Det er eksporten som har økt kraftig over tid, sier Rune Herje.

Gjør det de kan
– Jeg har aldri opplevd noe sånt, og jeg har vært i transportbransjen i Nord-Norge siden slutten av 70-tallet. Det finnes rett og slett ikke materiell for å håndtere etterspørselen. Vi utnytter alt vi har av rutetrafikk maksimalt nå, helt fra øst i Finnmark og ned til Salten, sier Geir Bowitz, salgs -og transportkoordinator for Rema Distribusjon.

Selskapet gjør absolutt det de kan for å hjelpe både egne kunder i denne situasjonen, forteller transportdirektør Rune Herje i selskapet til iLaks.

– Vi har i tillegg hjulpet eksportører ved å sende tomme trailere sørfra og nordover. Den siste måneden har vi sendt nær 30 tomme trailere nordover, sier han.

– Så lenge vi har nok trailere selv kan vi gjøre det, men sitasjonen vil jo endre seg utover høsten, når vårt volum til egne butikker tar seg opp. Da har vi ikke mye ledig her heller, sier Rune Herje. Også han har jobbet med dette siden 1980 i hele landet, og forteller han heller aldri har opplevd noe som ligner dette før, sier Herje.

Kan bli verre
– Etter det jeg hører kan vi risikere at volumet øker, noe som bare vil forverre situasjonen. Det som fryses inn nå skal ut det også, og det er ikke kapasitet. Med de volumene som er for tiden på fersk fisk vil frysen nødvendigvis måtte bli nedprioritert, noe som igjen skaper problemer for anleggene som driver med innfrysing. Vi kommer i en ond sirkel hvor innfrysings kapasiteten også blir sprengt, sier Geir Bowitz.

Får ikke produsert det vi skal
– Konsekvensene for slakteriet er jo at vi ikke får produsert det volumet vi skal nå kjølelageret er fylt opp og transporten ikke er der. Det er ofte stopp midt på dagen, med et 50-talls ansatte som blir stående å vente. Det er krevende for de som er på jobb, sier fabrikksjef Stine Torheim ved Grieg Seafoods slakteri utenfor Alta.

Stine Torheim leder Grieg Seafood sitt slakteri i Alta. Hun forteller om en situasjon som er blitt vedvarende og over tid.

Ifølge henne løser det seg som regel til slutt, men det får følger. Ofte må de ta ned produksjonen mellom 20 og 40 tonn om dagen, og problemet er størst tidlig i uka.

– Det baller litt på seg med at de ikke rekker ferge, tog og fly videre. Når prognosene for slakt endres, blir det ofte dominoeffekter selv om det ikke blir kansellering. Vi kjenner jo på det, men klarer til slutt å løse det, sier Torheim.

Vedvarende og over tid
– Vi kan fylle lageret, starte senere neste dag, og som regel går det bra, men en del uker blir det gjerne tre til fire biler mindre enn det det vi skulle hatt. Normalt i høysesongen går det 65-70 biler i uka ut fra slakteriet, sier Torheim.

– Nei, dette er ikke en vanlig situasjon. Vi opplever dette mye oftere enn før. Det kunne skjedd opp mot høytider eller enkeltuker ved spesielle anledninger. Nå er det en situasjon som er vedvarende og over tid, sier Stine Torheim i Grieg Seafood.

Flere ganger i uka må de ansatte her ved Grieg Seafood sitt slakteri på Simanes i Alta stanse arbeidet på grunn av mangel på biler i Nord-Norge.

– Se etter nye løsninger
– En sak som kunne kanskje hjulpet på for eksportørene, er om de kan ta mer kontroll på varer inn, som for eksempel emballasje inn til anlegg. De bilene kommer gjerne med bil som ikke kan laste fisk ut igjen. Der er et potensial i økt kapasitet nordover, og at eksportører og fabrikkene jobber aktivt med å få dette på thermomateriell nordover. Det går mye emballasje nordover som i dag ikke går på thermomateriell, sier Rune Herje.

– For vår del kommer snart en periode med økt antall biler nordover, det kan tilføre noen ekstra trailere i uka. Det er julevarene som skal ut i butikkene, og julebrusen er på vei, om det er enn så lite ekstra bidrag så gir det et par biler ekstra i uka bare med julebrus, sier Herje.

Ikke noe trivelig
– Det er stor pågang fra kunder vi vanligvis ikke kjører for, så det er enormt stort trykk på materiell. Det er ikke noe trivelig å ikke kunne hjelpe til, men dessverre er det sånn at vi har forsøkt å hjelpe de faste kundene for å ta unna deres behov. Vi har i all hovedsak kunnet hente og levert i tide, sier Bowitz.

Flere faktorer har bidratt til den ekstremt vanskelige situasjonen. Rekordstore volumer og mangel på sjåfører og biler, samtidig med forsinkelser og kapasitet på jernbanen. I tillegg det faktum at det kommer mindre frukt og grønt fra utlandet på denne tida av året.

Fra uke 44 skal kapasiteten ved Nordlandsbanen økes med fem ekstra tog. Det vil gradvis bedre situasjonen, men det er ikke før i mars neste år denne utvidelsen er fullt operativ. Da kommer det 24 trailere ekstra om dagen, ifølge trafikkdirektør Rune Herje.

Førstereisgutt med laks
Ved Salten Salmon står Thomas Hagen i en bil fra TJ Last i Oslo. Han kom med et lass fersk fisk fra Oslo som skal til foredling, og tar med vel 20 tonn frossen med tilbake. Dette er hans aller første tur med laks nordfra i lasten. Han skulle egentlig ikke starte før tidlig denne uka, men måtte trå til allerede i helga.

– Jeg har bare jobbet her et par dager, men har allerede hørt om utfordringene sier, Thomas Hagen.

Thomas Hagen er på sin aller første tur med laks fra Bodø til Oslo. (Foto: Steve Hernes).