Tok ansiktsløfting da Covid kom

Nyheter
0

De tar mål av seg å bli blant de beste i landet, så da Covid kom gikk de i gang med ansiktsløftingen. Visningssenteret gjennomgår i disse dager den siste fasen med ombygging og ny visuell identitet.

Da det ble umulig med besøkende i form av skoler, turister og andre ble det bestemt at tiden var overmoden for en ansiktsløfting.

– Fra 2014 har mye på innsiden vært lite fornyet og nå var vi absolutt på overtid for en fornyelse, sier daglig leder Randi Busch Bøkestad (33) til iLaks.

Sammen med visningsansvarlig Lisa Mari Fredriksen (29) har de to brukt tiden til å fornye senteret ytterst på Inndyr i Gildeskål.

Enkelt men lekent
Skiltet med den nye logoen står fortsatt på kontoret, men i slutten av mai skal det henge over inngangen og klart til åpningsdagen. Kommunikasjonsbyrået Riktig Spor i Bodø har stått ansvarlig for utforming av det visuelle, målgrupper og markedsstrategi.

Vel fire millioner kroner er brukt på en ombygging av lokalet og ny visuell identitet etter at de måtte stenge ned for besøkende.

– Nå vil besøkende oppleve selve senteret som enkelt og tidløst, men innsiden med alle illustrasjoner med mer være ganske så lekent for å fenge både store og små, sier Busch Bøkestad.

Foretrekker ansikt til ansikt
De to står i all hovedsak selv for kunnskapsformidlingen både til små og store som besøker senteret. Bøkestad mener de unge har nok tid på apper, skjermer og det digitale og foretrekker derfor den klassiske tavleundervisningen der det er de selv som møter de besøkende ansikt til ansikt.

– Vi tror at besøk hos oss er best når vi får holde foredraget. Vi elsker jo å stå og fortelle om det vi brenner for, om livet til laksen og lakseoppdrett i Norge. Tidligere har vi tilpasset mye av foredragene til det visuelle som eksisterte, når har vi snudd litt på det slik at det visuelle er tilpasset den historiefortellingen vi vil formidle, forklarer Busch Bøkestad.

Flere aktiviteter
Men litt teknologi kommer inn. Dersom det er slik at besøkende kommer og vi ikke har kapasitet til å holde foredrag, kan de bruke telefonen for å scanne en QR-kode og dermed få mere informasjon ut av utstillingen.

Det blir også nye aktiviteter til sommeren. Det er etablert et rom dels utformet som et naust med nøter og annet innhold slik at følelsen blir av å være i fjæra. Der har Lisa Mari Fredriksen tenkt å lære de unge det alle bør kunne – knyte en båtmannsknop, flaggstikk, pålestikk, dobbel halvstikk og ikke minst en spleis.

Det blir et sansekar med resirkulert sjøvann med krabber og annet småkryp for barna og et rom med sløybenk der de kan dissekere en laks.

Ny konsesjon avgjørende
Visningskonsesjonen er på 780 tonn MTB (maksimal tillatt biomasse) som produseres av GIFAS. Konsesjonen ble tildelt i august 2013 og det må søkes om ny konsesjon snart. Prosessen med ny søknad starter like over sommeren, da er det et år før den utløper.

– En konsesjon er jo veldig avgjørende og vi satser på at vi får den fornyet. Vi setter stor pris på at eierne har investert flere millioner før konsesjonen er sikret for de neste åra, sier Busch Bøkestad.

– Konsesjonen gir selvsagt også inntekter for GIFAS, men våre eiere forstår at de skal gi tilbake noe til samfunnet. – Det er riktig at de som bare skummer fløten får sine konsesjoner inndratt sier Busch Bøkestad.

Vil være best
Salmon Center Gildeskål tar sikte på å være et av de beste visningssentrene i Norge.

– Målet er ikke at visningssenteret vårt skal være det mest besøkte, det innser vi er et for krevende mål ut fra hvor vi er lokalisert. Vi ønsker at et besøk hos oss på Salmon Center Gildeskål skal gi de besøkende god kunnskap om en viktig eksportnæring, samtidig som det skal være en opplevelse som de husker, sier Fredriksen og Busch Bøkestad.

Et av målene er at alle barna på Inndyr skal ha vært med senteret på en tur på sjøen i løpet av første klasse, med fokus på sikkerhet og sjøvett.

– Det er viktig at disse igjen minner både far og bestefar på at de skal bruke redningsvest, sier de.

Omdømme i lokalsamfunnet
– De som bor i vårt lokalsamfunn skal være stolt av og ha kunnskap om det vi holder på med. For det er jo ingen tvil om vi i GIFAS tar opp store deler av det felles arealet vi har i havet med det vi gjør i Gildeskål og Bodø, sier Busch Bøkestad.

Målet er at de besøkende skal få et møte havbruksnæringa som de mener den er helt usminket, uten føringer fra noen om hva de skal kunne si både på godt og vondt.

– Det er viktig at folk får være med ut på merdkanten og se hvordan det foregår ute i drift.  Vi har ingenting å skjule, og de besøkende kan risikere at de kan se en svimer eller død fisk, forteller de to.

Skal være gratis
Et besøk Salmon Center Gildeskål er gratis. Det er åpent alle hverdager, men vi anbefale de besøkende å booke seg inn på forhånd slik at vi kan gi et helhetlig visningsopplegg når dere kommer. Båttur ut til merdene er også gratis, men må bookes på forhånd.

De besøkende kan også få en gratis smak av en Omega-shot. En eksklusiv veske i lakseskinn fra Studio EBN derimot koster 4.695,- kroner.