To personer dømt etter at hurtigbåt krasjet i arbeidsbåten “Loke”

Nyheter
0

“Det er uforståelig at Frøy Loke ikke ble observert i god tid før kollisjonen, og retten er ikke i tvil om at kollisjonen er forårsaket ved grov uaktsom navigering,” fastslår Møre og Romsdal tingrett.

Det var i juni 2023 at hurtigbåten “Tyrhaug” kolliderte med en av Frøys servicebåter, “Loke”, på Nordmøre. 31 personer var ombord på hurtigbåten, og fem på arbeidsbåten. Tre personer skal ha blitt lettere skadd, og en person alvorlig skadd – blant disse en person fra arbeidsbåten.

Kapteinen og overstyrmannen på hurtigbåten “Tyrhaug” er nå dømt til betinget fengsel og ilagt bot.

Ønsket mildere dom
I januar og februar ble saken behandlet i Møre og Romsdal tingrett. Aktor ba om betinget fengsel i 120 dager for styrmannen, og 60 dager for skipsføreren (kapteinen) – samt bot på 30.000 kroner til hver. De to tiltalte mennene mente at dette var for strengt.

Nå har retten avsagt sin dom: Overstyrmannen og skipsføreren er dømt til henholdsvis 90 dager og 45 dager betinget fengsel. De må betale bot på 30.000 kroner hver, men slipper å betale saksomkostninger. De må imidlertid ut med 120.000 kroner i erstatning til en av passasjerene.

Det kommer frem i dommen, som iLaks har lest.

Fraværende oppmerksomhet
Overstyrmannen og kapteinen skal være godt erfarne hurtigbåtnavigører, og det var svært gode værforhold med god sikt på ulykkesdagen, ifølge retten. Hurtigbåten hadde vikeplikt for Frøys “Loke”, og de to båtene skal ha vært godt synlige for hverandre i rundt fem minutter før kollisjonen.

Hurtigbåten holdt en fart på 32 knop da den krasjet i arbeidsbåten, og retten ser det som innlysende at menneskeliv kunne ha gått tapt.

“Retten finner det utvilsomt at [overstyrmannen] ikke har holdt utkikk over en lengre periode, og at hans oppmerksomhet har vært fraværende over en periode på om lag fem minutter. Han har ikke sett Frøy Loke før kollisjonen, verken visuelt, på radar eller kartmaskin. Det er høyst uklart hva som er grunnen til [hans] mangel på oppmerksomhet. Han forklarte at han kort tid før kollisjonen så i retning mot Tustna-fjellene og seilbåten som passerte,” heter det i dommen.

Kapteinen skal ha valgt å prioritere andre gjøremål enn navigering, og det var kun én navigatør til stede på broa under seilasen. De to tiltalte har ifølge dommen uttalt at ulykken ikke ville ha skjedd dersom det var to navigatører til stede på broen.