Tidligere idag kunne iLaks rapportere at Sølvtrans vil overta sitt nybygg «Ronja Supporter» i morgen – for å døpe brønnbåten i hjemhavnen Ålesund lørdag 12. november.
Nå melder konkurrenten Rostein om identiske dåpsplaner.
Feiring
Rostein vil nemlig også døpe sitt nybygg «Ro North» i Ålesund den dagen. I tillegg skal rederiets deleide søsterselskap Larsnes Mek Verksted samtidig feire sin 35 årsdag.
På spørsmål om valg av tid og sted er tilfeldig, svarer Glen Bradley, viseadministrerende direktør i Rostein: – Ja, det er tilfeldig.
– Men det er jo hyggelig for oppdrettsnæringen at den får vist seg frem på en positiv måte. Alle i Ålesund forstår hva maritim virksomhet betyr for nærmiljøet, legger han til.
– Vi ønsker Sølvtrans til lykke med dåp og nybygg, og denne kvelden skal det kun konkurreres om å holde den beste dåpsfesten.
Ny generasjon
«Ro North» er det tredje bygget i en serie som så langt er kontrahert med fire bygg. Larsnes Mek Verksted leverer bygget i god tid før oppstart på langtidskontrakt med Marine Harvest. Med «Ro North» har Rostein nå tre store brønnbåter som kan behandle laks miljøvennlig uten utslipp av annet enn oppvarmet vann – et stort teknologisk skifte på kun seks måneder.
Denne nye generasjonen fartøy avløser mer eller mindre øvrige fartøy i flåten med hensyn til lusefjerning og demonstrerer den innovasjonsevne og handlekraft som er i næringen til å løse biologiske utfordringer på en bærekraftig måte, skriver Rostein i en pressemelding.
Skipsdesignet og mange av løsningene om bord er et resultat av fem års utviklingsarbeid mellom rederiet og strategiske leverandører.
Samarbeid
Leveransen av «Ro North» er en fortsettelse på mange års samarbeid mellom rederiet og Marine Harvest, og vi er trygge på at oppdrettsselskapet vil finne stor glede i fartøyets skånsomhet, effektivitet og verdifulle fleksibilitet, heter det i pressemeldingen.
Gudmor for «Ro North» er Anne Iversen fra rederiet.
Rostein er et familieeid rederi med hovedkontor på Harøya i Sandøy kommune, og utgjør en viktig del av brønnbåtclusteret i Møre og Romsdal. Selskapet er med sine 12 moderne brønnbåter et av de ledende rederiene for transport av levende laks. Hovedmarkedet er oppdrettsnæringen i Norge.