For noen år siden så jeg den utmerkede gangsterfilmen «American Gangster». Den forteller historien om den fargede narkotikasmugleren Frank Lucas og hans spektakulære vekst og fall. Lucas var en forretningsmann, og fulgte en enkel filosofi: Han ville selge et produkt som var bedre enn konkurrentenes til en pris som var lavere enn konkurrentenes.
SalMar style
Vi har valgt å satse på Lucas’ strategi. iLaks skal i hvertfall ikke være noe dårligere enn konkurrentene, og våre annonser er uomtvistelig billigere. Ikke minst hvis de fordeles på antall lesere; iLaks har flere lesere enn hovedkonkurrentene IntraFish.no og Kyst.no til sammen, ifølge nettjenesten Similarweb.
Det har gått fort. Idag er nettavisen iLaks to år.
Vi er tilfredse med trafikkutviklingen, og koster muligens på oss en sushi-middag i anledning dagen. Ikke særlig mye mer. For Lucas’ strategi går hånd i hånd med en organisasjon med lave kostnader – samme lest som fiskeoppdretterne SalMar og Bakkafrost.
Vi dveler ikke lenge over to-årsdagen. Først og fremst ser vi fremover. Oppnådd trafikk er vel og bra, men det er ikke nødvendigvis noe som vedvarer.
Revolusjon
For vi står med begge beina oppe i en medierevolusjon. Den tradisjonelle papiravisen (som skriver det vi mener du skal lese) fases ut. Nisjeaviser, sosiale medier, blogger tar over. Nå er det leserne og brukerne som er i fokus. Subjektive preferanser hvor alle kan være redaktører. Løpende dialog med leserne former og utvikler mediene – i mye større grad enn tidligere. Google, Facebook, Twitter, Instagram gir alle innspill på veien videre. Vi er opptatt av å lytte og se.
To år er ingen alder. Avisen er fortsatt i støpeskjeen. Og vi har leserne med oss. For en utelukkende annonsefinansiert avis er vi også særs fornøyde med at iLaks har, sammenlignet med en hvilken som helst avis, en ekstremt kjøpesterk lesergruppe. Det viser våre markedsundersøkelser, og det er vi glade for. Det er et godt utgangspunkt for å videreutvikle avisen i tiden som kommer.