– I starten het vi Seilmakerservice. Men det navnet passer liksom ikke så godt når du skal til Afrika for å selge haller. Og vi syr jo ikke seil lenger, sier Arne Dalland til Aftenposten.
Han leder selskapet som nå heter Norwegian Weather Protection.
– Været har alt å si for oss. Stort sett alle produktene vi leverer er en form for værbeskyttelse, sier Dalland.
Etterspørselen har økt så mye de siste årene at bedriften i Seim i Hordaland er nominert i Ernst & Youngs kåring av årets entreprenør i Vest-Norge.
I produktporteføljen er presenninger, kalesjer, partytelt, plasthaller, oljelenser og fiskeoppdrettsanlegg.
NWP hadde tidligere 70 prosent av sine kunder i oljebransjen.
– Folk snakket jo om at oljenedturen før eller senere måtte komme, også da oljeprisen var høy. Det var vårt ”worst case scenario”. For fem år siden begynte vi derfor å forberede oss, og vi har jobbet intensivt med å vokse i næringer som ikke er oljedrevet, sier Dalland til Aftenposten.