Tjener penger i beintøft marked for oppdrettsbåter

Nyheter
537

Halvparten av verftene taper penger. 

Verftene som har spesialisert seg på servicebåter, slaktebåter og brønnbåter, rettet mot fiskeoppdretterne, driver i tøff konkurranse. Lønnsomheten er under press etter mange år med omfattende leveranser.

Men noen hederlige unntak finnes.

Risnes Marine Craft dro inn en driftsmargin på 10,6 prosent i fjor.

Effektive
–  Her ved vårt kontor i Rosendal i Hardanger opplever vi i Risnes Marine Craft god interesse for våre nyutviklede skrog som er både drivstoff effektive og praktiske, forteller daglig leder Ronald Hellenes til iLaks.

– I Rosendal arbeider vi for tiden med flere prosjekter som dreier seg om våre nye åtte meters arbeidsbåter (Kalven 8) og bruken av grønne energikilder. Selv om markedet er tøft, vil brukerne helst ha båter som har dagens løsninger og som har en grunnleggende god kvalitet. Kvalitet går aldri av moten, og bruken av nytt teknologisk innhold er inspirerende både for oss og brukerne.

– Vi er for tiden i ferd med å ferdigstille en 15 meters arbeidsbåt, som vi sikter på skal bli vår beste så langt. Våre åtte meters arbeidskatamaraner har dessuten blitt meget gode båter som vi også har for omgående levering, fortsetter Hellenes.

Tapsavsetninger
Blant båtbyggerne som sliter tungt er storaktøren Havyard Group, som måtte ta tapsavsetninger knyttet til to prosjekter i årets andre kvartal. Det ga et negativt driftsresultat på 50 millioner kroner i kvartalet, etter en omsetning på 793 millioner kroner.

Havyards ordrebok var ved utgangen av kvartalet nesten 4,7 milliarder kroner. I denne ordreboken ligger blant annet Sølvtrans nybygg «Ronja Storm», priset til en halv milliard.

– Hva gjør dere riktig i konkurransen?

– Det er vanskelig å si hva Risnes Marine Craft gjør riktig uten å implisere at andre gjør ting galt, sier Hellenes diplomatisk, før han legger til: – Vi i Risnes Marine Craft er grunnleggende interessert i båt, og har en lidenskap for det vi gjør. Vi har en god kostnads- og prosjektkontroll og tar på oss det vi klarer å håndtere og ikke mer.

Prispress
– Båt er en nødvendighet for å drive havbruk, og arbeidsbåtens prestisje internt i oppdrettsselskapene bør kanskje heves. Båtførere og mannskap er ute i felten, og de er en avgjørende ressurs for oppdretteren. En god og fremtidsrettet arbeidsbåt der brukeren får sette sine tilpasninger vil være en lønnsom investering for ethvert oppdrettsselskap. Der vil vi her i Rosendal være en kompetansepartner med våre kunder.

– Det er dog tegn som tyder på at prispresset i båtsektoren kanskje er for tøft, og at kundegruppen må våge å investere i sine leverandører, mener Hellenes.