Bakteppet er rekordhøy inntjening og investeringsevne blant lakseoppdretterne. Idet Aqua Nor-messen idag er i gang er både forventninger og temperatur stigende i Trondheim.
– Forventningene til messen for vår del er å få demonstrert at vi er en stor aktør i sjømatindustrien. Mer spesifikt er å få vist frem de nye innovasjonene våre. Tilstedeværelse er viktig. Det å være en tillitskaper – at vi har stabilitet.
Det sier Stein Hendnes, direktør for Skandinavia i Marel, til iLaks.
De største kundene
– Den viktigste nyheten vår er filetmaskinen, som riktignok har vært på markedet i ett års tid, men fremstår nå mer komplett med det tilleggutstyret den har, legger han til.
– Utenfor det får vi stort sett møtt alle de største kundene våre her. Det er viktig. De er her både som utstillere selv og så kommer de på besøk. Ikke nødvendigvis selge til kunden, men å snakke med dem mer uformelt, som et møtepunkt eller en arena en kan møtes i faglig sammenheng annet enn at en reiser ut til kunden. Her får vi enkelt vist frem produktene våre, påpeker Hendnes.
– Marel er blitt mer internasjonale, vi har både islendinger, dansker og nordmenn her. Og det fungerer godt i forhold til å sveise sammen teamet, i og med at vi har et ansvar for Skandinaiva som helhet. Så er det hyggelig å starte høstsemesteret med en setting som vi har nå med godt vær og mye liv på byen, sier han videre.
Investeringsvilje
– Det vi ser i markedet ute i Europa er at det nesten litt for tidlig. Nedover i Spania og Frankrike har de ferie i august, så kanskje vi er en uke for tidlig for å møte kundene der.
– Laksemarkedet preges av høy inntjening og lav volumvekst. Hvordan oppleves investeringsviljen?
– Vi har ikke de store prosjektene, de kommer sjeldnere. Vi har mer salg av standardløsninger som videreforedlingsutstyr. Kundene er nok mer forsiktige med de store investeringene, men de tar investeringer på mindre løsninger, for der er det mer å hente på utbytte og kapasitet. Da er det enkelt å forsvare en investering på fem millioner kroner, avslutter Hendnes.