The Scottish Salmon Company kutter kostnadene, men ligger fortsatt langt etter konkurrentene

Nyheter
2064

The Scottish Salmon Company (SSC) noterte seg for økning i både omsetning og resultat i årets første kvartal.

Selskapet så resultatet øke fra 9,5 til 13,1 millioner britiske pund fra første kvartal i 2017. Mer fisk å slakte på var den primære driveren bak omsetningsøkningen. Samtidig sank produksjonskostnadene fra 4,51 til 4,24 britiske pund per kilo i perioden, noe som også løftet lønnsomheten positivt.

– Slaktevolumene i de tre første månedene i 2018 økte for femte kvartal på rad, sier konsernsjef Craig Anderson.

Selskapet satser særlig hardt på salg, og fikk betalt for det med en snittpris på 6,07 britiske pund (66,73 kroner) – nesten syv kroner høyere enn den norske referanseprisen (FOB Oslo) i første kvartal 2018.

– Voksende eksport og styrke vår tilstedeværelse i oversjøiske markeder fortsetter å være en hovedprioritet. Denne strategien er basert på langsiktig utvikling av partnerskap, markedsføring av våre brands og sterke kundeforhold. Under kvartalet ble vårt nye «Lochlander»-brand introdusert i USA, og det ble bra mottatt, fortsetter Anderson.

– Operativ effektivitet er nøkkelen, og vi fortsetter å jobbe for å forbedre ytelsen og
effektiviteten i hele verdikjeden, legger han til.

Nå vil skottene betale utbytte, på 34 øre per aksje, som er det første utbytte fra selskapet siden 2011.