Tess økte omsetningen med 840 millioner kroner i fjor

Nyheter
607

Norges største slangeprodusent er ifølge dem selv motstandsdyktige mot svingninger i oljebransjen.

Tess passerte tre milliarder i omsetning i fjor, skriver selskapet i en melding. Dette er en markant økning på hele 840 millioner kroner fra året før.

Ifølge gründer og daglig leder i Tess, Erik Jølberg, er det olje, gass og havbruk som driver veksten. Dette har også sørget for at selskapet har vært bedre beskyttet mot svingninger, mener han.

– Vi satser på segmentene havbruk, olje- og gass, offentlig sektor, entreprenør og industri. Dette har gjort og gjør oss motstandsdyktige for svingninger i for eksempel olje og gassmarkedet, sier Jølberg i en melding denne uken.

Hadde mål om omsetning på 10 milliarder i 2020
Selskapet ble kraftig rammet av krisen som startet da oljeprisen begynte å falle sommeren 2014. Men nå har det snudd.

– Årets første halvår bekrefter at vi er tilbake på nivået vi var på i 2014, før oljekrisen slo inn, sa Erik Jølberg i august i år.

Tess har rundt 1.000 ansatte i Norge, Europa, USA, Brasil og Singapore, men hovedkontoret er i Norge.

Selskapet omsatte for rundt 2,1 milliarder kroner i 2017, noe som var en økning på omtrent 3,2 prosent fra året før.

– Vi skulle gjerne hatt høyere vekst, men må si oss fornøyde. Driften ble kraftig forbedret, sa Jølberg om 2017 for ett år siden.

For to år siden uttalte Jølberg at målet var en omsetning på ti milliarder kroner innen 2020. I ettertid har han vedgått at den målsettingen nok var i overkant ambisiøs.

– Målsettingen om ti milliarder står ved lag, men den blir nok skjøvet litt i tid, sa konsernsjefen den gang.

Oppretter stiftelse
Rett før nyttår opprettet sjefen Erik Jølberg en stiftelse ved å overdra alle aksjer fra Jølberg Holding via et gavebrev til Stiftelsen Erik Jølberg.

– Dette tror vi vil styrke oss i den stadig større konkurranse fra utenlandske tilbydere samtidig som innkjøpere og spesielt i det offentlige legger mer og mer vekt på tilbydernes sosiale- og samfunnsmessige engasjement. Ved å la mer enn 90 prosent av eventuelle utbytter gå til en stiftelse som har veldedig tiltak for barn og ungdom i nærmiljøet som hovedformål, sier Erik Jølberg i meldingen.