Supermarkedgigant er krystallklar: Dropp kjøtt og spis mer sjømat – av hensyn til miljøet.
Han representerer den største arbeidsgiver i privat sektor i Storbritannia, med sine 7.000 dagligvarebutikker. Giles Bolton er direktør for Responsible Sourcing i Tesco.
– Vi har satt oss et mål om å redusere den negative miljøpåvirkningen til den gjennomsnittlige britiske handlekurv med 50 prosent. Laksefileter er et av produktene vi bruker som en proxy, sier han.
I denne sammenhengen har Tesco et tett samarbeid med sertifiseringsorganet Marine Stewardship Council (MSC).
– Jeg sitter i styret i MSC, men jeg snakker i høyeste grad for Tesco i dag, bemerker Bolton.
Klima
Bærekraft-diskusjonen er nært knyttet opp til klimautfordringene. Og der er produksjon av kjøtt, og særlig storfe, ikke et foretrukket alternativ.
– Hvis jeg ser på verdens kjøttproduksjon, kan jeg ikke si at veksten bør komme der. Men for sjømat er vekstmulighetene enorme. Mulighetene, særlig for oppdrett, er enorme, gjentar han.
– Spørsmålet er om vi er på riktig vei, sier Bolton, men legger ikke skjul på at han er teknologioptimist. – Vi trenger en betydelig økning i produksjonen, og innovasjonen som skjer her er avgjørende.
Et sentralt punkt i bærekraft knyttet til oppdrettslaks er fiskeavhengigheten for laksens diett, fiskefôret.
– Kundene forlanger 100 prosent bærekraft. Jeg tror vi er sårbare i denne næringen. Det er ikke alle som møter denne standarden, sier han, og viser til fôringredienser som ikke er fullstendig bærekraftige.
Raskere
På den annen side fremhever han ingredienser av alger og insekt som særlig innovative.
– Dette er brilliante nye kilder til fôr. Spørsmålet er: Kan vi gå raskere og hardere?
Samtidig ser Bolton og Tesco muligheter for å bli enda mer miljøvennlig – på fiskens emballasje.
– Vi kan ikke fortsette med engangsemballasje av isopor. Jeg mener det er åpenbart, sier han, og legger til at Tesco foretrekker fiskeemballasje av kartong