Tersan Havyard har overlevert et nytt hybridservicefartøy til Nordlaks – et prosjekt som markerer et viktig steg fremover både for verftet, kunden og utviklingen av miljøvennlige og teknologisk avanserte løsninger i havbruksnæringen.
– Dette prosjektet er et svært viktig referanseprosjekt for Tersan Havyard. Det viser at vi har både kompetanse og fasiliteter til å bygge og ferdigstille et slikt fartøy komplett fra A til Å her på verftet, sier verftsdirektør Sveinung Vestbø i en pressemelding.
– Vi er stolte
– Jeg er ganske sikker på at dette fartøyet vil få betydelig oppmerksomhet, både med tanke på utstyrsnivået og fasilitetene om bord. Jeg vil rette en stor takk til alle våre ansatte, kunden og leverandørene som i fellesskap har bidratt til at vi kan levere et så flott produkt. Vi leverer et topp produkt – og en fornøyd kunde. Det er vi stolte av, fortsetter Vestbø.
Det nye fartøyet, tegnet av NSK Ship Design og bygget ved Tersan Havyard, representerer en ny generasjon hybridservicebåter for havbruksnæringen. Prosjektleder Jan Andre Førde Systad forklarer:
– Fartøyet er bygget i stål med en total lengde på 28,5 meter og bredde på 13,2 meter, og kombinerer stor kapasitet med presis manøvrering og høy teknologisk standard. Designet legger til rette for et bredt spekter av operasjoner – fra slep og ankerhåndtering til inspeksjon, ROV-arbeid og undervannsposisjonering – alt innenfor rammen av et effektivt og robust fartøy.
– Samlet sett kombinerer fartøyet styrke, teknologi og bærekraft i et kompakt design. Med dette nybygget tar Nordlaks et nytt steg i utviklingen av effektive og miljøvennlige servicefartøy for den moderne oppdrettsnæringen.

Et tett samarbeid
Sverre Mikalsen Hals fra Nordlaks understreker betydningen av samarbeidet:
– Samarbeidet med Tersan Havyard har vært tett, konstruktivt og preget av et sterkt engasjement for å få til det beste resultatet, helt fra designfasen til dit vi er kommet i dag. Vi har hatt dyktige inspektører på plass i Leirvik siden januar som har fulgt byggingen tett.
– Byggeprosessen har vært både lærerik og engasjerende – slik det skal være ved et nybygg. Det har vært rom for gode, og til tider krevende diskusjoner, men gjennom et tett samarbeid har vi kommet frem til de beste løsningene. Når «Raten» setter kursen nordover, venter både ankerhåndtering, ROV-operasjoner og slepeoppdrag. Vi ser frem til å ta fartøyet i bruk. Dette er neste generasjon servicebåt – og den vil bety mye for hele Nordlaks.






