Tar merkevaren Nordic Blu hjem til Nordland. Må restarte i USA til høsten

Nyheter
0

Skal ut i butikkhyllene i sommer. Før jul skal den økologiske laksen på det norske markedet.

Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarms merkevare ble lansert for to år siden kun for markedet i USA.  Det har vært en krevende prosess å bygge en merkevare fra null, medgir Geir Wenberg.

– Det ble vanskelig å få vekst med corona. Det ble feil timing. Vi jobber videre med prosjektet, vi trenger en restart rett og slett. Det handler om å klare å komme i gang igjen når USA åpner opp.

– Vi jobber også med samarbeidspartnere for Nordic Blu i Europa som de vil ta mer fatt på i løpet av høsten, sier Geir Wenberg.

Les også: Lanserer eget merkenavn i USA

Trener Fritz Aanes på pallplass med en torsk på 6,3 kilo.

iLaks er med når Geir og Ørjan Wenberg har invitert det norske landslaget til Fauske.

Det godt over snittet bryteinteresserte brødreparet inviterte til fiskekonkurranse.

Riktignok svært nært lokaliteten Leivsethamran i Skjerstadfjorden.

Tross nærheten til merdene, ble det ikke mange på kroken, men det holdt for trener Fritz Aanes fra Narvik.

Bryterne ble trolig mer imponert over laksen som spratt i merdene, enn torskene som gjemte seg på bunnen utenfor.

Samarbeid med Coop
– Vi har et veldig godt samarbeid med Coop. De ønsker å styrke seg på sjømat og laks, og har fokus på bærekraftig produsert mat.

Når vi også kommer med den økologiske Nordic Blu er de veldig interessert, sier Geir Wenberg.

Geir Wenberg.

Vil i alle butikker
Drahjelp skal de få fra de norske bryterne frem mot VM i Oslo senere i år. I første omgang skal det ut fire ulike produkter i Coop Nordland. Det blir én kryddervariant og tre ulike størrelser laksefilet.

Målet er å komme i butikker over hele landet. Coop Nordland eier 34 prosent av aksjene i filetfabrikken Salten Salmon.

– Vi må bevise at det er et produkt som er etterspurt i markedet, sier Daniel Arntzen-Nordqvist i Wenberg Fiskeoppdrett.

Daniel Arntzen-Nordqvist, forretningsutvikler Wenberg Fiskeoppdrett.

Pris er avgjørende
– Tanken er at vi nå frem til senhøsten skal ut og lansere produktene ut i Coop Nordland. Se hva som funker best og gjøre merkevaren kjent. Så blir det en relansering igjen for den økologiske laksen i november, sier Arntzen-Nordqvist.

I disse dager gjøres kalkyler på hva den skal koste, ikke minst gjelder det den økologiske som kommer i november.

– Vi må også være bevisste slik at vi ikke priser oss ut av markedet. Vi må klare å holde det på et folkelig nivå. Det skal være et produkt for alle, sier Arntzen-Nordqvist.

Roger Øksheim. Edelfarm er Wenbergs partner i USA.

Mer økologisk
Selskapet har bare nylig fått godkjent og sertifisert laksen som økologisk. Det er fisken som ble satt ut høsten 2020 på lokaliteten Storvika i Skjerstadfjorden som skal på markedet fra november.

I dag har Flakstadvåg Laks og Lerøy økologisk laks.

Det under fire prosent av det totale laksevolum som er produsert hel-økologisk.
I løpet av en fem til ti års periode er andelen rundt 10 prosent tror Wenberg.
– Det riktig å bevege seg i retning mer økologisk lakseproduksjon, sier Geir Wenberg.

Morten Thoresen (67 kilo) er bryter på det norske landslaget.

Bryterne
Wenberg er sponsor for de norske bryterne, og de skal brukes aktivt i markedsføringa av Nordic Blu i Coop i tida som kommer. I høst lanseres det en egen TV-serie om bryterne på NRK TV.

– De har noen personligheter vi ønsker å bruke i markedsføringa, sier Geir Wenberg.

Geir Wenberg.