Skal ut i butikkhyllene i sommer. Før jul skal den økologiske laksen på det norske markedet.
Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarms merkevare ble lansert for to år siden kun for markedet i USA. Det har vært en krevende prosess å bygge en merkevare fra null, medgir Geir Wenberg.
– Det ble vanskelig å få vekst med corona. Det ble feil timing. Vi jobber videre med prosjektet, vi trenger en restart rett og slett. Det handler om å klare å komme i gang igjen når USA åpner opp.
– Vi jobber også med samarbeidspartnere for Nordic Blu i Europa som de vil ta mer fatt på i løpet av høsten, sier Geir Wenberg.
Les også: Lanserer eget merkenavn i USA

iLaks er med når Geir og Ørjan Wenberg har invitert det norske landslaget til Fauske.
Det godt over snittet bryteinteresserte brødreparet inviterte til fiskekonkurranse.
Riktignok svært nært lokaliteten Leivsethamran i Skjerstadfjorden.
Tross nærheten til merdene, ble det ikke mange på kroken, men det holdt for trener Fritz Aanes fra Narvik.
Bryterne ble trolig mer imponert over laksen som spratt i merdene, enn torskene som gjemte seg på bunnen utenfor.
Samarbeid med Coop
– Vi har et veldig godt samarbeid med Coop. De ønsker å styrke seg på sjømat og laks, og har fokus på bærekraftig produsert mat.
Når vi også kommer med den økologiske Nordic Blu er de veldig interessert, sier Geir Wenberg.

Vil i alle butikker
Drahjelp skal de få fra de norske bryterne frem mot VM i Oslo senere i år. I første omgang skal det ut fire ulike produkter i Coop Nordland. Det blir én kryddervariant og tre ulike størrelser laksefilet.
Målet er å komme i butikker over hele landet. Coop Nordland eier 34 prosent av aksjene i filetfabrikken Salten Salmon.
– Vi må bevise at det er et produkt som er etterspurt i markedet, sier Daniel Arntzen-Nordqvist i Wenberg Fiskeoppdrett.

Pris er avgjørende
– Tanken er at vi nå frem til senhøsten skal ut og lansere produktene ut i Coop Nordland. Se hva som funker best og gjøre merkevaren kjent. Så blir det en relansering igjen for den økologiske laksen i november, sier Arntzen-Nordqvist.
I disse dager gjøres kalkyler på hva den skal koste, ikke minst gjelder det den økologiske som kommer i november.
– Vi må også være bevisste slik at vi ikke priser oss ut av markedet. Vi må klare å holde det på et folkelig nivå. Det skal være et produkt for alle, sier Arntzen-Nordqvist.

Mer økologisk
Selskapet har bare nylig fått godkjent og sertifisert laksen som økologisk. Det er fisken som ble satt ut høsten 2020 på lokaliteten Storvika i Skjerstadfjorden som skal på markedet fra november.
I dag har Flakstadvåg Laks og Lerøy økologisk laks.
Det under fire prosent av det totale laksevolum som er produsert hel-økologisk.
I løpet av en fem til ti års periode er andelen rundt 10 prosent tror Wenberg.
– Det riktig å bevege seg i retning mer økologisk lakseproduksjon, sier Geir Wenberg.

Bryterne
Wenberg er sponsor for de norske bryterne, og de skal brukes aktivt i markedsføringa av Nordic Blu i Coop i tida som kommer. I høst lanseres det en egen TV-serie om bryterne på NRK TV.
– De har noen personligheter vi ønsker å bruke i markedsføringa, sier Geir Wenberg.
