Tar med seg oppdrettskveite til Lyon

Nyheter
1247

Glitne Kveiten fra Sogn og Fjordane reiser nå til Lyon og Sirhamessen for å vise seg frem. Målet er å knytte kontakter for økt salg internasjonalt. Det burde være mulig å få til, etter som Sirhamessen som ”rammer inn” det uoffisielle kokkeverdensmesterskapet Bocuse d’Or, tiltrekker seg matinteresserte fra hele verden.

Allerede nå er det klart at restauranter og butikker i Frankrike er klare til å bruk kveiten som er oppdrettet i Sogn og Fjordane.

Landbasert
Hele produksjonen foregår på land i lukket oppdrett fra den er klekket til ferdig vokst fisk. Det er landets eneste kveiteoppdrett som er landbasert.

– Vi er veldig stolte over at denne flotte hellefisken er bærekraftig produsert, med tilnærmet ingen utslipp til natur. Vi møter kveiten og dens behov for at den skal trives best mulig. I andre enden sitter vi igjen med et produkt som holder eksepsjonelt høy kvalitet.  ”Responsible Farming” blir viktigere og viktigere, og vi ønsker å være i forkant av denne økende trenden, sier Martine Vatne fra Glitne.

Med seg til Lyon har Glitne ikke bare hel fersk kveite, men et nytt røkt prestisjeprodukt som serveres med en egen saus og wasabi-sesamfrø, et smakskonsept utviklet av bergenskokken Frode Alræk fra Søtt+Salt.

Samarbeid
Det er i nært samarbeid med det franske markedsselskapet Saveurs de Norvège (SdN) at Glitne-kveiten har bygget relasjoner i Frankrike. Nå skal de stå på den norske standen som SdN organiserer i Lyon, for å knytte kontakter mot flere markeder internasjonalt.

– Historien rundt Glitne-kveiten er ekte og svært viktig. At både bygg, drift og produksjon er tilpasset naturen, kveiten og dens historie gjør at vi kan selge noe mer enn ”bare” fisk. Tilnærmet ingen utslipp samt minimale inngrep i lokalmiljøet er også viktige fortrinn når vi skal selge, mener Martine Vatne.

Nå satser sogningene på en jevn og forsiktig vekst, ettersom de riktige kundene blir identifisert i det internasjonale markedet.