Når sjøtemperaturen nå stiger, øker fôrsalget og salgsteamet rigger seg til sesong. Om mindre enn to uker starter de opptrappingen med antall skift i produksjonen. Hos Skretting på Stokmarknes er de fire ansatte på salg av laksefôr. I tillegg er det en som jobber i det nasjonale teamet for settefisk.
Totalt er de 17 ansatte i Skretting i de tre regionene. De rekrutterer nå en ny person for marinfisk markedet. I snitt har det de siste årene blitt produsert 175.000 tonn årlig på Stokmarknes.
Har måttet be båten snu
Det er noen regionale forskjeller i salgsområdet til de tre. De får melding om lavere temperaturer enn normalt lengst nord, mens noe varmere enn normalen på Helgeland, forteller salgssjef Johnny Stikholmen.
– Spretter temperaturen opp plutselig, må vi omstille. Nesten over natten har de mer behov for fôr. Det kan komme raske endringer, og det må vi være rigget for, sier Stikholmen.
– Vi ønsker jo strengt tatt å unngå endringer rett før lasting av båt. Stort sett gjør vi det, men det hender de ringer samme dag som det lastes, sier Stikholmen.
Det motsatte kan jo også hende, at vi må laste av eller redusere betydelig en ordre like før levering. Det skjer ved plutselig avlusning for eksempel. Det kan jo gi utfordringer noen ganger med hensyn på lagerkapasitet om det er store volum, sier Stikholmen.
Åge Rusten skyter inn at de også ved anledning har måttet be fraktebåten snu, etter at de har kommet et lite stykke ut i Vesterålsfjorden når kunde plutselig har ringt og trengt mer fôr.
Framtidas alternativer
Det planlegges en rekke landbaserte og lukkede anlegg til havs også i dette salgsteamets området. For laksen i slike vil det være behov for et litt annerledes eller justering på fôret.
– Den teknologiutviklingen hos disse som kan komme om noen år, kan det stille en del krav til fôr, og oss som leverandør i dag ikke kjenner, sier Pedersen.
– Jeg er ganske overbevist om at utviklingen kommer til å tweake og gjøre endringer på fôr. Der skal vi være med fra første sekund, sier han.
Stikholmen legger også til endringer i profil og marked som kan komme i større grad. Som for eksempel med økologisk laks.
– Vi må være påskrudde og ha evnen til å bli med på dette. Ser vi på målsettingen til mange aktører, og går dette inn vil det være et betydelig økt behov for fôr, sier Stikholmen.
– Skretting er på ballen på flere alternativer det jobbes med. Blant annet er raudåte og insektsmel brukt i kommersiell skala, selv om volumet er lavt, sier Stikholmen.
Science fiction
Det Stikholmen syns høres aller mest spennende ut er bakterieproteiner. Vekst av bakterier basert på Co2. Dyrking av en proteinrik bakterie er testet ut. Det hadde utspring fra NASA, da de tenkte på bemannede reiser til Mars.
– Det er nesten litt science fiction og Star Wars over det hele, smiler Rusten, med sine 27 års fartstid i Skretting.
– Det kunne vært mulig med slik produksjon i Norge. Vi har industriområder i dag med tilgjengelig Co2, men kompliserte regler om fangst og lagring. Så her trengs politisk drahjelp og stor investeringslyst, sier han.
– Behovet for kapital ville vært veldig stort for en fullskala produksjon. Hadde vi allikevel fått det til, ville en av dagens store utfordringer vært løst, sier Stikholmen.
Langreist fôr – kortreise karer
– Alternativene det jobbes med i dag er svært gode. Derimot er det mange som vil hevde at de for ofte er veldig langreiste ingredienser.
– Dagens råvarer er gode, men det gjør ikke noe om vi får tilgang på flere kortreiste alternativ, sier Johnny Stikholmen.
Om ingrediensene er langreiste, kan ikke det samme sies om de tre herrer iLaks møter denne dagen. Alle tre er de nærmest født og oppvokst på fabrikktomta Børøya. Selve salgssjefen kan til og med sitte i stuevinduet og se ned på fabrikken.
Fjerde person i salgsteamet derimot er litt mer langreist. Hele 70 kilometer til Øksnes må en ta turen for å komme til kundekonsulent Marte Boberg Hansen sitt hjemsted.
Har folka på plass
I dag kjøres det tre skift i fabrikken på Stokmarknes. Produksjonsleder er Roy Ottar Otnes. Han har de rette folka på rette plass, og de siste er under opplæring.
– Opptrappingen før sesongen starter siste i juni i uke 26, da til fire skift. Det femte skiftet settes inn i uke 30. Så vi er rimelig klar til produksjonen slår inn for fullt. Da blir det døgnet rundt med seks mann per skift, sier Roy Ottar Otnes.
Kundekonsulent Børge Pedersen arbeider med planer og logistikken for sine kunder.
– Vi må komme i mål med rette leveranser i rett tid. Dagene går med til å forberede seg til det virkelig tar av, sier Pedersen.
Viktig dialog
– Akkurat i den fasen vi står i nå, er dialogen med kunden kjempeviktig. Det er viktig for oss å forstå deres produksjon. Jo mer vi vet om den, jo bedre kan vi rigge vår egen, sier Johnny Stikholmen.
– Det er alt fra kunnskap om tid for avlusning og sulting for eksempel. Vet vi ikke dette kan vi dukke opp med en full flåte uten at det er behov, og det er ikke bra, smiler Stikholmen.
I sin startfase hadde Pedersen sin kundeportefølje stort sett nord om Stokmarknes.
I dag strekker den seg fra helt sør på Helgelandskysten til lengst nord i Finnmark.
– Det er ganske stor geografisk avstand mellom kundene. Jeg må ofte omstille meg når jeg prater med de lengst nord til de lengst i sør.
– De produserer ofte annerledes og har ulike utfordringer. Et fint aspekt i forhold til variasjon i kundeporteføljen, sier Pedersen.
Ofte har store fôrkunder kontraktsdato 1. juli. Ved eventuell utfasing av eksisterende eller nye på vei inn i denne perioden.
– Det kan gi implikasjoner på logistikken totalt sett, forteller salgssjef Johnny Stikholmen i Skretting.