Taper penger på å frakte laks sjøveien til Rotterdam: – Det har vært kjempetøft

Nyheter
0

Tungtsolgt fraktrute for laks over Nordsjøen.

I et møte med Hitra kommunestyre redegjorde administrerende direktør Hallgeir Dahl Olesen i det færøyiske rederiet Smyril Line om godsruten til kontinentet. Han mener ruten er interessant for rederiet, men så langt har frakten gått med underskudd.

Det skriver Hitra-Frøya.

– Vi jobber med å overtale flere i laksenæringen til å benytte sjøfart til eksport. Vi jobber også med å få flere norske aktører til bruke ruten til å frakte varer fra Europa til Norge. Per nå er ruten ingen gullgruve. Vi har investert store summer i denne ruten. Men vi har tro på investeringen og at vi får økt fraktevolumet. Vi ser også med glede på det at vi minker behovet for landtransport og fjerner dermed mange trailere fra veiene. Det er også cirka en halvering i CO2-utslipp med å frakte sjøveien mot å frakte landveien, sa direktøren ifølge protokollen fra møtet.

Det er den 138,5 meter lange fraktebåten «Akranes» som seiler lakseruten fra Midt-Norge til Nederland. Den første laksen ble sendt på seinsommeren ifjor. Ruten går fra Rørvik, via Hitra på vei over Nordsjøen til Rotterdam.

– Våre erfaringer siden oppstart er at det har vært kjempetøft. Vi har måttet jobbe mye med å overbevise eksportører og importører om å benytte sjørute. De store aktørene på import i Norge får ofte varene levert i Oslo, og så sender de ut varene via landveien derfra. Laksenæringen har også nesten utelukkende fraktet varene via landveien, sa Dahl Olesen.