Styrket stab for sterk samhandling

Nyheter
671

– Grunnlaget for Naviaq er lagt via samarbeid med tre pilotkunder. Nå settes i drift en nær komplett løsning for kvalitetssikring i verdikjeden hvor oppdrettere og serviceaktører samhandler på en oversiktlig og grei måte. Det melder en optimistisk daglig leder Jan Ivar Sandnes.

Inneværende år har selskapet mål om kontrakt med 12 kunder i landets fremste vekstnæring.

Mye har skjedd siden Norsk Navigasjon fra innlandsbygda Snåsa etablerte et datterselskap for å utvikle bransjetilpassede IKT-løsninger innen oppdrett. Velprøvd, og nær sagt vanntett, teknologi fra andre bransjer ligger i stor grad til grunn for videreutvikling og implementering i havbruk.

– Et system med full oversikt over hva serviceselskap og –fartøy konkret gjør er på plass. Det innebærer kontroll med hva som er utført, og ikke minst dokumentasjon knyttet til både selve lokaliteten og alle element i det totale systemet som driftes, framholder daglig leder Sandnes.

Kontroll og kommunikasjon
En av pilotkundene har vært AQS med hovedbase Flatanger i Nord-Trøndelag. Serviceselskapet med i alt 12 fartøy og 80 medarbeidere har erfart at Naviaq knyttet til alle faste og bevegelige installasjoner har bidratt til arbeidsflyt og effektivitet, samt sikkerhet og kontroll. Lerøy Midt og Hepsø Notservice har videre tatt del i utvikling av den nye IKT-løsningen.

Sentralt står at alle påkoblet arbeidsprosesser i og rundt lokaliteten skal ha en felles arena for informasjonsflyt. Avklaringer over telefon og per epost skal i praksis ikke være nødvendig, samtidig som endringer og tilpasninger øyeblikkelig oppdateres og dokumenteres.

– Ingen andre system i markedet tilbyr full integrering på et slikt nivå. Enten det er tale om behandling av fisk, arbeid med fortøyninger eller nøter vil det være full kontroll med montering og status, sier de ansvarlige i det trønderske selskapet i Naviaq.

Et siste element gjenstår imidlertid: Integrering av brønnbåt. Dette vil ifølge Jan Ivar Sandnes være på plass i løpet av kort tid.

Tre kompetente trøndere
I overgangen fra produktutvikling til kommersialisering er staben utvidet med tre medarbeidere; alle opprinnelig fra Namdalen: Utviklings- og markedssjef Joachim Buarø, prosjektleder Kristian Strand og prosjektleder Kristoffer Holand.

Buarø fra Jøa er sivilingeniør fra Marin Teknikk ved NTNU og har siden 2000 jobbet i leverandørindustrien. Hovedsakelig med utvikling og dokumentasjon av system for fortøyning, flytekrager og nøter – senest i Aqualine. Lekværing Kristian Strand med fagbrev i akvakultur fra Ytre Namdal og Val videregående skoler har siden 2007 vært driftstekniker i Marine Harvest. Viknaværing Holands bakgrunn er økonomi og havbruksdrift, og har de siste tre årene vært biologisk controller hos Cermaq Finnmark.