Styrkede markedsandeler i Norge løfter BioMar

Nyheter
931

Salgsvolum og driftsresultat øker for fiskefôrleverandøren.

BioMar rapporterer torsdag en volumøkning på tre prosent, år over år, i tredje kvartal. Dette driver opp inntektene med ti prosent til 3.404 millioner fra 3.104 millioner kroner i tredje kvartal ifjor. EBITDA forbedret seg samtidig med 28 prosent.

Styrket intern effektivitet kombinert med utvikling av avanserte fôrløsninger øker nå inntjeningen gjennom gjenvinning av tapte markedsandeler og kontrakter i det norske markedet. Samtidig rapporterer de andre laksemarkedene, rekesegmentet og EMEA-divisjonen en betydelig økning i solgte volum og tilfredsstillende lønnsomhet, skriver BioMar i en pressemelding.

Denne utviklingen gjør at BioMar hever EBITDA-guidingen, for andre gang i år, til 900-930 millioner danske kroner fra tidligere 870-930.

– Vi har vært gjennom en tøff periode med å tilpasse selskapet til den utfordrende situasjonen i Norge, men jeg tror vi valgte riktig vei for å justere hele forretningsmodellen. Vi har sett veldig positive tilbakemeldinger på våre produktinnovasjoner, nye råvarer så vel som om vår samarbeidstilnærming sammen med kundene som utvikler produktkonsept som tar for seg vårt felles engasjement for et bærekraftig og effektivt havbruk. Samtidig har vi over hele verden introdusert nye fôrkonsepter som åpner for nye muligheter for både forbrukere og oppdrettere. Vår lokale smidighet kombinert med en solid global oppsetning har vist seg å være et sterkt konkurransefortrinn, forklarer Carlos Diaz, administrerende direktør i BioMar Group.

Det konsoliderte BioMar-resultatet så langt i år ligger betydelig foran 2018, mens de tilknyttede selskapene i Kina og Tyrkia leverte resultater under nivået i 2018. Volumene som ble solgt i Kina gikk ned på grunn av økt markedskonkurranse i en av provinsene, mens volumene solgt i Tyrkia gikk ned på grunn av utfordrende makroøkonomiske forhold. BioMar er imidlertid fortsatt positiv til utsiktene for disse to viktige havbruksmarkedene.

– I fjerde kvartal 2019 og første kvartal 2020 legger vi til, som tidligere kunngjort, betydelig produksjonskapasitet i Kina, Australia og Danmark. Jeg er trygg på at vi kan fortsette vår vekstreise med solide økonomiske resultater. 2019 er et bevis på at vi er på rett vei og driver en sunn virksomhet, avslutter Carlos Diaz.