Blir verdens største brønnbåtrederi

Nyheter
2481

Sølvtrans-sjef Roger Halsebakk uttaler til iLaks at partene har avtalt å ikke kommentere prisen på oppkjøpet. Men han må grave dypt i lommeboken for å få kontroll over Bømlo Brønnbåtservice’ lysegrønne fartøyer.

Ved utgangen av 2014 var Bømlo Brønnbåtservice oppført med en balanse på 613,3 millioner kroner og en bokført egenkapital på 212,5 millioner kroner. Totalgjelden var på 400,1 millioner kroner. I 2014 tjente selskapet 85,3 millioner kroner på driften.

Les også: Sølvtrans kjøper Bømlo Brønnbåtservice

Moderne båter
Det siste året har imidlertid blåst opp balansen betydelig. For 2015 har vært et hektisk år for bømlorederiet som holder til i Leirvik, på naboøyen Stord. I mars meldte selskapet om kontrahering av en ny brønnbåt, «Øystrand», for over 300 millioner kroner. I september fikk de levert nybygget «Øytind».

Rederiet, som ble stiftet i 1986, har nå fem brønnbåter i drift og en sjette under bygging. Alle båtene er utrustet med filter og UV-desinfeksjon. Lastebrønner og rørgater har automatisk vaskeanlegg.

Ved årsskiftet eide selskapet fire båter og ett nybygg, bekrefter Geir Agasøster overfor iLaks. Agasøster er administrerende direktør og største aksjonær i selskapet.

– Ja, den siste ble kontrahert i desember, sier han.

– Hva er snittpris på båtene, 150 millioner?

– Jeg har ikke noen kommentar til det.

Under milliarden
Nybygget «Øystrand», som ble offentliggjort i februar, har en prislapp på over 300 millioner kroner.

– Er totalprisen på dagens oppkjøp, med både gjeld og egenkapital, på over en milliard kroner?

– Jeg har ikke noen kommentar til det. Jeg tror ikke det er så høyt. Men jeg har ikke lov å kommentere det, sier Agasøster.