– Store volum i hver operasjon betyr lavere kostnad over tid

Nyheter
1122

Etter en noe variabel start i 2014, har ting virkelig falt på plass for MS «Havtrans». Oppdragsgiver OMS er meget tilfreds med kapasitet, håndtering, teknologi og ikke minst kostnadseffektivitet hos storesøster i flåten tilhørende Norsk Fisketransport (NFT).

Det fremgår av en pressemelding fra Norsk Fisketransport og Oppdretternes Miljøservice.

650 tonn
– Dette er et fartøy med runde tanker og 3.200 kubikk lastekapasitet som uten noe problem bærer over 500 tonn laks ved høye temperaturer. Og når forholdene ligger til rette, er opp mot 650 tonn ingen sak, melder Gudbrand Sørheim som leder et felles drifts- og serviceselskap med logistikkansvar for vel 50 konsesjoner i Nord-Trøndelag og Nordland.

– Store volum i hver operasjon betyr lavere kostnad over tid. Det har vi i OMS erfart etter at «Havtrans» er kommet skikkelig i gjenge. Som kjøper av tjenester er vi overbevist om at kapasitet og teknisk innretning på «Havtrans» er framtida – både miljømessig og økonomisk, sier Sørheim.

Som et godt eksempel på siste trekker han fram sorteringsanlegget om bord på det 85 meter lange fartøyet.

– I praksis har det vist seg som et godt hjelpemiddel også ved lusehåndtering. Det ved at lusa slipper taket og samles opp. Videre har kapasitet, tankene og pumpesystem om bord vist at behandling med hydrogenperoksid har vist seg så effektiv og skånsom som overhodet mulig.

NESTE STEG: Første kvartal neste år vil MS «Namsos», en investering på knappe 300 millioner kroner, overta oppdragene for MS «Havtrans» i regi av Oppdretternes Miljøservice (OMS). Nybåten til Norsk Fisketransport ligger nå hos Havyard i Sogn og Fjordane for utrusting og testing. (Foto: Tom Lysø)

Venter på «Namsos»
Oppdretternes Miljøservice har leiekontrakt på «Havtrans» fram til nyinvesteringen «Namsos», som vil ha tilsvarende dimensjonering, første kvartal 2016 fases inn i drifta til Norsk Fisketransport.

– Starten med «Havtrans» ble utfordrende; liten tvil om det. Den praktiske løsningen med runde lasterom var og er meget bra – men det viste seg ikke så enkelt som bare å skalere opp dimensjonene fra den langt mindre forløperen «Viktoria Lady», mener Sørheim.

I en situasjon hvor næringa utvikler seg, og nye løsninger må finslipes, er lederen for det felles drifts- og serviceselskapet tilsvarende klar på at samarbeidet med reder Norsk Fisketransport (NFT) har vært meget konstruktivt ved det ble grepet fatt i konkrete utfordringer.

Oppdretternes Miljøservice representerer selskapene AS Aqua, Bindalslaks, Bjørøya Fiskeoppdrett, Emilsen Fisk, Midt-Norsk Havbruk, Salmonor, SinkabergHansen og Val videregående skole.

Tett kontakt nødvendig
– I løpet av noen måneder, inkludert et opphold ved verftet tidlig i 2015, falt en rekke konkrete løsninger på plass. Da fartøyet kom i drift på nytt, var de løse brikkene historie. Ikke minst er det grunn for å framheve det gode samarbeidet med rederiet. Vi har hatt folk om bord – som har gjort at så vel fiskevelferd som tekniske spørsmål med betydning for effektiviteten har blitt ivaretatt, framholder Gudbrand Sørheim.

OMS legger heller ikke skjul på store forventninger til at MS «Namsos», med prislapp på knappe 300 millioner kroner, overtar. Det nye fartøyet kom 2. august til Havyard i Leirvik og skal de kommende månedene gjennom omfattende utrustning og testing.

– Det siste året er det gått opp en del stier som vi har forventninger til skal gi verdifulle praktiske uttellinger, sier daglig leder Gudbrand Sørheim i Oppdretternes Miljøservice.

GIKK SEG TIL: – Etter en utfordrende start, har «Havtrans» blitt en topp moderne, skånsom og ikke minst økonomisk brønnbåt for framtida. Det mener daglig leder Gudbrand Sørheim (til høyre) i OMS, som i det daglige samarbeider mye med skipper Tom Roger Øren og den øvrige besetningen hos Norsk Fisketransport. (Foto: Tom Lysø)