Omsetningen har økt med over en milliard kroner siden 2020.
Mange norske verft har vært flittige leverandører av båter i ulike størrelser og til forskjellige formål for havbruksnæringen. Et utviklingstrekk har vært større og spesialiserte fartøy. Dette har i sin tur medført at verftene har innrettet seg forskjellig, både med hensyn til nybygg og vedlikeholdsoppdrag.
Verftene Aas Mek. Verksted, Larsnes Mek. Verksted og Myklebust Verft har eksempelvis levert større brønnbåter. Blant servicebåtleverandører og mindre spesialfartøy finner vi blant annet Fitjar Mekaniske Verksted, Moen Marin, Sletta Veft, Promek og Salthammer Båtbyggeri. Og så er det atter andre som leverer mindre arbeidsbåter.
To bunnår og to toppår
Lønnsomheten blant verftene har de siste fem årene svingt mye. Covid-årene 2020 og 2021 skiller seg ut i negativ forstand. Da var driftsmarginen nede på henholdsvis 3,8 og 2,9 prosent.
Toppåret var 2023, med en bruttomargin på 7,6 prosent. Det er differanse på 4,7 prosentpoeng, godt over halvannen ganger så høyt som i 2021.
Den gjennomsnittlige lønnsomheten, målt etter driftsmargin var på 5,2 prosent i perioden.

Salgsløft
Dersom vi ser på utviklingen i omsetning, ser vi at den har økt gjennom perioden. I 2020 omsatte verftene for nesten 4,2 milliarder kroner. I fjor var det samlede salget på knappe 5,3 milliarder kroner. Salget har dermed økt med 1,1 milliarder kroner på fem år.
Målt etter salg var 2022 toppåret. Da var omsetningen på drøye 5,4 milliarder kroner.
Se oversikt over enkeltverftenes lønnsomhet nedenfor.

Forutsetninger for analysen
Det er hentet ut tall om driftsinntekter og driftsresultat fra selskaper med egne foretaksnumre som er registrert i Brønnøysund.
Grovfjord Mek. Verksted gikk konkurs i 2023, før 2022-regnskapet ble avlagt. Regnskap fra 2022 foreligger ikke. Fra og med 2023 er det Grovfjord Mek. Veksted 2.0 sine selskapsregnskap som er benyttet.
Driftsmargin per verft | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | Snitt |
Fitjar Mekaniske Verft | 2,7 % | 1,9 % | 5,1 % | 4,4 % | 2,5 % | 3,3 % |
Folla Maritime Service | 4,3 % | 0,6 % | 2,3 % | 1,0 % | -5,0 % | 2,4 % |
Grovfjord Mek Verksted | 11,9 % | 2,8 % | 0,0 % | -7,2 % | 5,7 % | 3,3 % |
Kåre Holthe & Sønner | 13,5 % | -64,0 % | 3,1 % | 2,4 % | -3,0 % | -9,6 % |
Larsnes Mek. Verksted | 9,6 % | 5,2 % | 6,4 % | 6,4 % | 7,9 % | 7,1 % |
Lextor Marin | 0,0 % | 0,7 % | -1,4 % | 0,6 % | 1,5 % | 0,3 % |
Moen Marin | 6,3 % | 5,4 % | 9,0 % | 9,8 % | -0,7 % | 6,0 % |
Moen Skjervøy | -38,2 % | 0,0 % | 0,0 % | 50,0 % | -4,5 % | 2,4 % |
Moen Verft | -0,8 % | 4,1 % | 3,6 % | -2,1 % | 1,9 % | 1,3 % |
Myklebust Verft | 2,6 % | 6,0 % | 8,2 % | -10,7 % | 2,3 % | 1,7 % |
Promek | 11,7 % | -0,3 % | 4,1 % | 8,1 % | 9,6 % | 6,6 % |
Salthammer Båtbyggeri | 4,9 % | 1,0 % | 5,7 % | 2,0 % | -2,8 % | 2,2 % |
Skarsvåg Boats | 4,5 % | 7,9 % | -1,9 % | -2,1 % | 1,4 % | 2,0 % |
Sletta Verft | 0,3 % | 1,3 % | 2,1 % | 4,7 % | 3,9 % | 2,5 % |
Solstrand Verft | -3,3 % | 5,4 % | 3,6 % | -2,3 % | 3,5 % | 1,4 % |
Vågland Båybyggeri | 6,4 % | -8,3 % | 4,5 % | -17,9 % | -10,4 % | -5,2 % |
Aas Mek. Verksted | 3,4 % | 23,1 % | 10,0 % | 10,0 % | 7,0 % | 10,7 % |