Forsøkene med å sende laks med fly fra Bodø stoppet nesten straks de begynte i juni. Fra Evenes skal det gå fly i høst, men operasjonen er krevende.
Nova Sea var blant aktørene som i vår sendte fisk inn til terminal i Bodø, for frakt ut med fly.
– Sjømatflyvningene fra Bodø med Qatar Airways opphørte dessverre allerede i slutten av juni, sier Martin Langaas, som er driver med trafikkutvikling av frakt i Avinor, til Helgelands Blad.
– Trenden er dessverre at antall flyvninger siden oppstarten i fjor har blitt redusert til et fåtall avganger. De siste ukene har det ikke vært sjømatflyvninger fra Nord-Norge med fraktfly. Vi håper selvsagt at dette vil endre seg og at vi vil fortsette å se sjømatflyvninger fra Nord-Norge.
Avinor opplever at det er krevende å beholde deler av flyfraktkapasiteten som ble satt inn i Norge, som følge av Covid-19. Ledige fly benyttes nå igjen til å frakte passasjerer.
– Til syvende og sist er det bare sjømatnæringen selv som kan sikre kapasitet gjennom å forplikte seg til store nok volumer og et ratenivå, som gjør det lønnsomt for flyselskapene å operere sjømatflyvninger fra Nord-Norge, sier Langaas.
På Evenes er situasjonen litt annerledes. Gjennom sommeren ble rullebanen asfaltert, og var stengt for de største flyene.
– Qatar gjenopptok flyvning fra Evenes 12. august. Flyvningene har imidlertid de siste ukene vært kansellert. Virgin Atlantic hadde sin siste sjømatflyvning fra Evenes til London allerede 23. juni.
– Men det har vært fire direkte flyvninger til New York med Virgin etter dette, men ingen flyvninger har blitt operert siden 11. august, opplyser Langaas til Helgelands Blad.